Uutiset

Toistuvuus ilmatilaloukkausten ongelma

TS/Rami Hanafi<br />Amiraali Juhani Kaskeala näkee, ettei esimerkiksi EU:n tarvitse puuttua Suomen ja Venäjän välisiin lentokiistoihin. Kahden maan on kyettävä selvittämään asiat keskenään.
TS/Rami Hanafi
Amiraali Juhani Kaskeala näkee, ettei esimerkiksi EU:n tarvitse puuttua Suomen ja Venäjän välisiin lentokiistoihin. Kahden maan on kyettävä selvittämään asiat keskenään.

JUHO PAAVOLA

Puolustusvoimain komentaja amiraali Juhani Kaskealan mielestä suomalainen tapa käsitellä vieraan vallan tekemät ilmatilaloukkaukset hiljaisuudessa on toimiva.

Suomi ei kuitenkaan voi havaita kaikkia laittomia vierailuita ilmatilassaan, joten kaikkien havaittujen tapausten julkinen käsittely voisi olla jopa riski. Tällöin vieras valtio havaitsisi, mitä Suomi ei huomaa.

- On turvallisempaa tehdä juttu vain isoista loukkauksista, amiraali sanoi Pirkkalan lentotukikohdassa tiistaina.

Kaskealan mukaan Venäjän viimeaikaisiin toimiin puuttuminen diplomaattisin keinoin on oikeutettua. Hän sanoo, että sitten lokakuun ilmatilan loukkauksia on tapahtunut 11 kappaletta, joista 9 tapauksessa kone on myös tunnistettu.

- Tapauksissa on vakavaa se, että ne ovat toistuvia. Koneet eivät ole käyneet syvällä Suomen ilmatilassa, mutta tapaukset osoittavat, ettei tarkkuutta ole noudatettu.

Kaskeala on itse ottanut asian puheeksi Nato-piireissä venäläisen kollegansa kenraali Balajevskin kanssa. Kaskelan mukaan venäläiskenraali oli tietämätön tapauksista ja oli vaatinut selvitystä huolimattomasta lentokäyttäytymisestä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Uskon, että Venäjän ilmavoimat selvittävät tapaukset, Kaskeala totesi toiveikkaasti.

Ilmatilaa on loukattu

Kaskeala halusi lieventää asian ympärillä vellonutta kohua. Kaikki tapaukset ovat sattuneet Suomenlahden yläpuolella, jossa kansainvälinen ilmatila on kapeimmillaan vain noin kymmenen kilometrin levyinen. Näin ei ole ihme, jos joskus suunnistus pettää.

- Se ei kuitenkaan saa olla mikään selitys, Kaskeala tarkensi.

Hänen mukaansa mahdollista tahallisuuttakin oleellisempaa on yksinkertaisesti se, että ilmatilaa on loukattu. Se vaatii toimia joka kerta.

Yksi ongelma venäläiskoneiden kanssa on, että Venäjä ei ole sitoutunut kansainväliseen sopimukseen, joka vaatii lentoreittien ilmoittamista etukäteen. Siksi ei voida tietää, millä asioilla kone liikkuu, ja Ilmavoimien on lähetettävä tunnistuskone liikkeelle.

Tunnistuskoneen ilmaantumisen jälkeen ongelmia ei ole tullut.

- Näyttäytyminen on riittänyt karkottamiseen joka kerta, eikä esimerkiksi varoituslaukauksia ole tarvinnut ampua, Kaskeala kertoi.

Toistuvuus on tapauksissa vakavaa, mutta vähenisikö loukkausten määrä, jos Suomi olisi sotilasliitto Naton jäsen?

- En tiedä, mitä merkitystä sillä olisi. Meillä on nytkin paljon tarkempi ilmavalvonta kuin monella Nato-maalla, Kaskeala sanoi.