Uudenmaan liitto tasapainoilee rantaradan ja Elsa-radan välillä
VEIJO HYVÖNEN
Turun ja Helsingin välisen radan kehittäminen on Uudenmaan liiton näkökulmasta kahden kauppaa. Ymmärrystä saavat niin nykyinen rantarata kuin Elsa-ratahankekin.
- Sekä rantarata että Espoosta Lohjalle menevä yhdysrata ovat Uudenmaan liitolle tärkeitä. Tässä vaiheessa emme ota kantaa, kumpi on tärkeämpi. Tarvitsemme lisää tietoa Elsa-radasta, sanoo johtaja Seija Vanhanen Uudenmaan liitosta. Vanhanen on jäsen liikenneministeriön asettamassa Elsa-rata -työryhmässä.
Pääkaupunkiseudulla selvitetään Espoon ja Lohjan välisen yhteyden parantamista. Vuonna 2050 Espoo-Lohja-Nummela -käytävällä asuu arvioiden mukaan 78 000 ihmistä, jossa kasvua on 41 000.
- Väestönkasvu Lohjan suunnalla on ollut nopeaa. Päätökset ratayhteyksistä tehdään kuitenkin pitkällä tähtäimellä, ja myös rantarata on meille kasvukäytävä, Vanhanen korostaa.
Salosta Lohjan ja Nummelan kautta Espooseen kulkeva Elsa-rata lyhentäisi junamatkaa Turusta Helsinkiin noin puolella tunnilla.
- Yksi työryhmämme tehtävä on selvittää, voidaanko Elsa- ja Espoo-Lohja -hankkeet kytkeä toisiinsa jollakin tavalla, sanoo Varsinais-Suomen liiton suunnittelujohtaja ja Elsa-rata -työryhmän jäsen Eero Löytönen .
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen (sd) asetti viime marraskuussa työryhmän selvittämään Elsa-ratahanketta. Työryhmän tehtävänä on selvittää sekä nykyisiä että uusia ratalinjauksia Turun ja Helsingin välillä.
- Työryhmän lähtökohtana oli selvittää toisaalta nykyisen radan kehittämistä erisuuruisin investoinnein ja toisaalta uusia linjauksia. Tänä keväänä aloitetaan yksityinen konsulttiselvitys aiheesta, kertoo Eero Löytönen.
Konsulttityöhön 400 000 euroa
Poikkeavat linjaukset koskevat Salon ja Espoon väliä. Elsa-rata -työryhmä selvittää lisäksi, miten ja kuinka suurin kustannuksin Turun ja Salon välistä rataa voitaisiin parantaa Liikenne- ja viestintäministeriö sekä ratahallintokeskus käyttävät konsulttiselvitykseen yhteensä 400 000 euroa. Konsulttiselvityksen pitäisi valmistua tämän vuoden aikana. Työryhmän määräaika on ensi vuoden toukokuun loppuun asti. Tämän jälkeen päätetään, jatketaanko Elsa-radan suunnittelua niin, että uusi rata otetaan huomioon kaavoituksessa.
Toteutuessaankin Elsa-rata olisi valmis vasta vasta ensi vuosikymmenen loppupuolella.
"Eivät kilpaile keskenään"
Varsinais-Suomen liittokin tunnustaa rantaradan tärkeyden.
- Kehitetään rataverkostoa sitten millä tavalla tahansa, Karjaan rata tulee pysymään liikenteessä. Eivät nämä hankkeet kilpaile keskenään, Löytönen vakuuttaa.
Elsa- eli oikoradasta keskusteltiin jo 1960-luvulla. Varsinaiset suunnitelmat tehtiin 1970-luvulla. Sekä vanha linjaus että kustannusarvio eivät enää ole toteuttamiskelpoisia.
Raha hiertää tänäkin päivänä. Elsa-radan taloudellista kannattavuutta on epäilty. Yksi vaihtoehto Elsan toteuttamiseen olisi niin sanottu elinkaarimalli, jolloin valtio ostaisi yksityiseltä radan rakennustyön, kunnossapidon ja rahoituksen.
Elsa palasi otsikoihin runsas vuosi sitten, kun Länsi-Suomen maaherra Rauno Saari nosti asian uudelleen esille.