Pienet matkatoimistot perustivat uuden ketjun
Jukka Vehmanen
Pienet yksityiset matkatoimistot pyrkivät edullisempiin sopimushintoihin ja -ehtoihin sekä parempaan näkyvyyteen ketjuuntumalla. Syyskuussa perustettuun Matkaketjuun kuuluu jo 16 yrittäjäpohjalta toimivaa matkatoimistoa. Turusta on mukana Matka-Agentit ja Paraisilta Matkatoimisto Forte.
Mukana olevat toimistot ovat alle kymmenen hengen toimistoja, joissa on keskimäärin 3-5 työntekijää.
- Pienellä ja yksityisellä matkatoimistolla ei ole yksinään mitään mahdollisuutta saada samanlaisia sopimushintoja ja -ehtoja kuin suurilla toimistoilla. Mutta kun meitä on monta samassa ketjussa, meistäkin tulee iso ja pääsemme samoille viivoille esimerkiksi Suomen Matkatoimiston ja Arean kanssa, sanovat Matka-Agenttien toimistopäällikkö Leena Rantalaiho ja matkatoimisto Forten toimistopäällikkö Anita Fortelius-Ranta.
Kumpikin vakuuttaa, että uuden ketjun ei ole tarkoitus haastaa suuria matkatoimistoja tai toista yksityisten matkatoimistojen muodostamaa Tournee-ketjua, johon kuuluu muun muassa Töölön matkatoimisto.
- Me kilpailemme pikemminkin internetin kanssa. Matkojen varaaminen netin kautta lisääntyy väistämättä ja siksi meidän pitää osata räätälöidä paketit niin hyvin, että matkapaketin varaaminen meidän kauttamme on vaivattomampaa kuin netistä, Rantalaiho sanoo.
- Esimerkiksi jalkapallomatkan varaaminen Lontooseen on sellainen, jota et tee kovin helposti netistä, Fortelius-Ranta sanoo.
Fortelius-Rannan mukaan ketjuuntuminen tuottaa asiakkaalle hintaetua.
- Ketjuuntuminen koituu asiakkaan hyväksi myös siinä, että matkoja pystytään parempien sopimusehtojen myötä paketoimaan helpommin ja joustavammin.
Pienet kilpailevat palvelulla
Fortelius-Ranta myöntää, että pienillä matkatoimistoilla ei ole kovin monia keinoja kilpailla suurten kanssa.
- Meillä ei ole erikseen markkinointipäälliköitä ja atk-tukihenkilöitä. Ainoa, millä me pystymme kilpailemaan on palvelu. Me olemme tavoitettavissa myös kello 17 jälkeen, tulemme tarvittaessa töihin jo kello kahdeksaksi tai työskentelemme sunnuntaisin. Tai sitten viemme lippuja kentälle. Toivomme, että asiakkaamme arvostavat tällaista yksityisyritteliäisyyttä, Fortelius-Ranta sanoo.
Rantalaiho ja Fortelius-Ranta sanovat, että uuden ketjun myötä he pystyvät järjestämään yhteisesti muun muassa koulutusta ja markkinointia.
Kahden hengen matkatoimistoa pyörittävä Fortelius-Ranta sanoo, että ainakin hänelle on tärkeää myös muilta ketjussa mukana olevilta saatava tuki ja neuvonta.
- Olen ollut pian kaksi vuotta yrittäjänä enkä ole koskaan ennen tuntenut olevani niin yksin kuin sinä aikana, hän huokaa.
Aasia vaikutti pienissäkin
Aasian katastrofi vaikutti myös pieniin matkatoimistoihin, vaikka ne eivät joutuneetkaan hakemaan lentokoneilla asiakkaitaan kotiin. Nouto oli viranomaisten ja matkanjärjestäjien tehtäviä.
- Monen Aasian matkan varanneen ensireaktio oli harmistus siitä, ettei nyt pääsekään matkalle, ja siitä, että korvaavaa matkaa on tähän hätään todella vaikea järjestää. Katastrofin jälkeinen päivä oli kauhea, kun jo etukäteen tiesi, että ihmiset tulevat purkamaan toimistoon pettymystään. He eivät oikein ymmärtäneet, miltä olivat säästyneet. Sehän oli kuitenkin vain inhimillistä, Rantalaiho kertoo.
- Ne, joita katastrofi koski lähemmin olivat vain hirveän surullisia ja ymmärsivät paremmin tilanteen. Epätietoisuus läheisten kohtalosta on ollut kauheinta, Rantalaiho kertoo.
Matkatoimisto Fortella ei ollut katastrofin aikana asiakkaita Aasiassa, mutta Matka-Agenteilla oli.