Uutiset

Täysperävaunurekkojen
käyttökielto voimaan 2007

Puoliperävaunullisen kuorma-auton ja täysperävaunun yhdistelmän eli ns. täysperävaunullisen rekan käyttö Suomen teillä kielletään torstaina annetulla valtioneuvoston asetuksella. Asetus tulee voimaan kesäkuun alussa.

Nykyisin käytössä olevien kyseisten yhdistelmien käyttökielto tulee voimaan kuitenkin vasta vuoden 2007 alusta. Näitä yhdistelmiä ei tosin paljon liikenteessä näy.

Vastaavasti puoliperävaunun voi vastedes liittää toisen puoliperävaunun perään. Nykyisten määräysten mukaan puoliperävaunun perään saa kytkeä vain varsinaisen perävaunun eli kaksiakselistoisen vaunun tai keskiakseliperävaunun.

Muutoksen taustalla ovat Suomen ja Ruotsin määräysten erilaisuudet. Muutoksen ansiosta suomalaiset kuljetusyrittäjät voivat vastedes toimia samanlaisilla edellytyksillä ruotsalaisen ja norjalaisten kollegojen kanssa eri pohjoismaihin suuntautuvissa kuljetuksissa. Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä uudistettava asetus vastaa myös nykyistä paremmin EU:n direktiiviä.

Uudistuksella pyritään myös parantamaan turvallisuutta. Kahden puoliperävaunun yhdistelmää pidetään turvallisempana kuin puoliperävaunun ja täysperävaunun yhdistelmää. Kuitenkin kahden puoliperävaunun yhdistelmällekin on luonteenomaista, että takimmaisen perävaunun kuormittaminen keventää etummaisen perävaunun vetopöytäkuormaa. Samalla se keventää myös vetävän auton vetopyörien kuormitusta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämä ominaisuus haittaa yhdistelmän liikkumiskykyä ja sitä kautta turvallisuutta. Siksi asetuksessa määrätäänkin, että autoa lastattaessa etummaista perävaunua on kuormitettava ensisijaisesti. Kun etummainen on kunnolla kuormitettu, sitten vasta siirrytään takimmaisen kuormittamiseen.

Erilaisia kuorma-autoja ja yhdistelmiä näkyy teillä paljon. Yleisimmät ovat edelleen kaksi- tai kolmiakselinen kuorma-auto, puoliperävaunuyhdistelmä eli rekka ja varsinainen perävaunuyhdistelmä eli täysperävaunuyhdistelmä.