Talous

Nokia aloitti hintasodan

PEKKA HAKANEN

Suomalainen matkapuhelinjätti Nokia reagoi nopeasti markkinaosuutensa alamäkeen. Yhtiö on brittiläisen talouslehden Financial Timesin mukaan alentanut operaattoreille ja vähittäiskaupalle myymiensä puhelimien hintoja jopa 25 prosentilla.

Financial Timesin mukaan alennukset ovat voimassa kautta maapallon ja ne kohdistuvat lähes kaikkiin malleihin. Suurimmat alennukset ovat halvimmissa malleissa. Ainoastaan Nokian uuden simpukkamallin 7200:n hinta on pysynyt entisellään.

Nokia antoi huhtikuun alussa tulosvaroituksen. Ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkaisun yhteydessä Nokia arvioi, että se saa tuotevalikoimansa kuntoon vasta vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Pääjohtaja Jorma Ollila lupasi jo tuolloin, että yhtiö puolustaa markkinaosuuttaan aggressiivisella hinnoittelulla.

Nokian aloittaman hintasodan taustalla on markkinaosuuden rapautuminen. Torstaina Strategy Analytics-tutkimuslaitos arvioi, että Nokian markkinaosuus olisi pudonnut alle 30 prosentin. Vielä vuosi sitten Strategy Analytics arvioi Nokian osuuden olleen 35 prosenttia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nokia itse arvioi omaksi markkinaosuudekseen 35 prosenttia.

Nokian kannalta kappalemääräinen vertailu antaa ehkä tilanteesta liiankin ruusuisen kuvan, sillä Nokia on myy paljon halpoja peruspuhelimia. Esimerkiksi Samsung ja Motorola saavat jokaisesta myymästään puhelimesta Nokiaa enemmän tuloja.

Toisaalta Nokia on onnistunut tekemään halvoillakin puhelimilla kilpailijoita kovempaa katetta.

Ala-Pietilä myönsi puutteet

Investointipankki Morgan Stanleyn mukaan Nokian toimitusjohtaja Pekka Ala-Pietilä oli keskiviikkona kertonut Lontoossa järjestetyssä asiakastilaisuudessa Nokian huomanneen tuotevalikoimansa puutteet jo viime kesänä.

Ongelmat kuitenkin konkretisoituivat vasta tänä vuonna, koska Nokian kilpailijoilla oli pahoja komponenttiongelmia viime vuoden lopulla. Nokian vanhentunut mallisto kävikin tämän takia hyvin kaupaksi joulusesongin aikana.

Ala-Pietilä oli Morgan Stanleyn mukaan myös myöntänyt, että Nokia oli aliarvioinut simpukkamallisten puhelimien suosion.

Nokia viestintäjohtaja Arja Suomisen kertoi torstaina, että Morgan Stanley tulkitsi kapeasti toimitusjohtaja Pekka Ala-Pietilän lausuntoja .

Motorola iskussa

Maailmanmarkkinoiden kakkonen yhdysvaltalainen Motorola sai alkuvuonna markkinaosuudekseen 16,5 prosenttia, kun se oli viime vuoden vastaavaan aikaan 14,5 prosenttia. Eteläkorealaisen Samsungin asema kolmosena vahvistui 13,1 prosenttiin. Viime vuonna markkinaosuus oli 12,1 prosenttia.

Saksalaisen Siemensin markkinaosuus oli 8,4 prosenttia, tilanne ei sen osalta ole muuttunut viime vuodesta. Japanilais-ruotsalaisen Sony Ericssonin osuus matkapuhelinmyynnistä on 5,7 prosenttia.