Talous

ACN ja Saunalahti veivät talvella asiakkaita isoilta

Markus Pirttijoki

Matkapuhelinmarkkinoilla mennyt talvi on ollut todella kuuma. Suomalaiset ovat vaihtaneet vanhaa perinteistä operaattoriaan uuteen, pääsääntöisesti edullisten tarjousten perässä.

Tammi-maaliskuun kovimpia voittajia olivat vastikään markkinoille putkahtanut amerikkalainen ACN ja joitakin vuosia alalla yrittänyt suomalainen Saunalahti. Asiakkaitaan puolestaan menettivät Telia-Sonera, Elisa ja Dna.

Telia-Sonerasta lähti kolmessa kuukaudessa yli 100 000 asiakasta, Dna:sta 65 000 ja Elisasta 55 000.

ACN aloitti liittymien myynnin marraskuussa. Se tarjoaa ilmaisia puheluita toisiin ACN:n liittymiin. Muut puhelut ja kaikki tekstiviestit ovat maksullisia. ACN myy tuotteitaan verkostomarkkinoinnin periaatteilla.

Mitään jälleenmyyntiketjua ei käytetä, vaan levityksestä huolehtivat asiamiehet provisiopalkalla.

ACN värväsi Suomesta noin 7 000 jälleenmyyjää, jotka ovat myyneet maaliskuun loppuun mennessä noin 209 000 liittymää.

Myös aggressiivisesta mainonnastaan tunnettu Saunalahti on menestynyt sen jälkeen, kun vanhan puhelinnumeron säilyttäminen tuli mahdolliseksi viime kesänä. Saunalahden asiakasmäärä kasvoi alkuvuonnakin reippaasti, noin 70 000 liittymällä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Asiakaspalvelu siirtyy verkkoon

Perinteiset operaattorit ovat käyneet vastaiskuun laskevien markkinaosuuksiensa puolesta. Ne ovat alkaneet myydä omia halpaliittymiään.

- Niissä asiakaspalvelu on karsittu minimiin ja liittymän ostaminen on paljolti tee se itse -toimintaa, kertoo Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila.

Malli muistuttaa siis halpalentoyhtiöitä.

Mattila pitää mahdollisena, että kännykkäbisneksessä asiakaspalvelulle käy samalla tavalla kuin pankeissa: toiminta siirtyy internetiin ja tehtävät vähenevät.

- Toisaalta tuomme jatkuvasti uusia palveluita ja esimerkiksi kuvaviestien käyttämiseen tarvitaan usein henkilökohtaista neuvontaa, Mattila totesi esitellessään Elisan tammi-maaliskuun tulosta

Yhtiön liikevaihto putosi kymmeneksen 333 miljoonaan euroon. Valtaosin pudotus syntyi Saksan liiketoiminnan myymisestä. Elisan tulos puolestaan kasvoi mukavasti 51 miljoonaan euroon, kun se viime vuoden alkukuukausina oli viisi miljoonaa tappiolla.

Toimitusjohtaja Mattila arvioi loppuvuoden liikevaihdon putoavan hieman ja kannattavuuden jäävän selvästi ensimmäistä neljännestä heikommaksi. Viesti oli markkinoille myrkkyä, ja yhtiön osake romahti Helsingin pörssissä 13 prosenttia.