Talous

Baltic Line laajentaa liikennettään
Turusta Tallinnaan ja Riikaan

TS/<br />Baltic Linen alukset alkavat liikennöidä Turusta Tallinnaan ja jatkossa suunnitellaan myös linjan avaamista Riikaan.
TS/
Baltic Linen alukset alkavat liikennöidä Turusta Tallinnaan ja jatkossa suunnitellaan myös linjan avaamista Riikaan.

KIRSI TURKKI

Norjalaisomisteinen varustamo Baltic Line on laajentamassa rahtiliikennettään Turusta. Toukokuun alusta yhtiön laivojen uutena satamana on Tallinna ja seuraavaksi liikennettä suunnitellaan aloitettavaksi Turusta Riikaan. Baltic Line kaavailee myös hankkivansa 1-2 rahtialusta joko käytettynä tai uutena.

Baltic Line on liikennöinyt Turusta Norjaan jo 15 vuoden ajan. Suomessa yhtiön toimintaa ovat tähän kevääseen asti hoitaneet eri agentuurit. Maaliskuussa yhtiö perusti Turkuun Baltic Line Finlandin, jonka toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi tuli Finnsteven palveluksessa aiemmin ollut Tomas Uschanow.

Baltic Linen kolmesta Itämerellä liikennöivästä aluksesta kaksi Baltic Sea ja Baltic Trader liikennöivät Turusta Norjaan ja poikkeavat paluumatkalla myös Tanskaan. Baltic Traderin uusi käyntisatama on toukokuun alusta Tallinna, josta alukseen otetaan lisää lastia.

- Tallinna valittiin tietysti siksi, että rahdin määrän sieltä odotetaan kasvavan maan EU-jäsenyyden jälkeen, Uschanow sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Samoin perustein yhtiö aikoo jatkossa avata reitin Turusta Riikaan.

Baltic Linen laivojen lasteita Itämerellä on pääasiassa mekaanisen metsäteollisuuden tuotteita, paperia, kartonkia, rautaa ja terästä.

Varustamon alukset ovat perinteisiä sivusta lastattavia aluksia. Ne on varustettu lastinkäsittelylaitteilla, joka mahdollistaa purkauksen tarvittaessa pienemmissäkin satamissa.

Uusia laivoja pian liikenteeseen

Baltic Linen tavoitteena on uudistaa laivastoaan nopeaan tahtiin. Yhtiön suunnitelmissa on siirtyä kolmen laivan sijasta laivapariliikenteeseen, kunhan yhtiö löytää liikenteeseensä sopivia aluksia.

Uschanowin mukaan ensisijaisesti yhtiö hakee kahta käytettyä rahtialusta, mutta ellei sopivia käytettyjä aluksia löydy niin sitten yhtiö harkitsee uusien laivojen tilausta. Laivat tilattaisiin todennäköisesti Koreasta tai Kaukoidästä.

Yhtiön nykyiset 1970-luvulta peräisin olevat alukset on rakennettu Saksassa ja Norjassa.