Uutiset

YIT ottaa lokakuussa hoidettavakseen Raision alueen tuhat tiekilometriä

RITVA SETÄLÄ

Tieliikelaitos menetti jälleen merkittävän yleisten teiden hoitourakan Varsinais-Suomessa, kun Tiehallinto päätti ostaa Raision alueen tienhoidon kolmeksi vuodeksi YIT Rakennus Oy:ltä.

YIT:n tarjous alittaa arvioidun kustannustason 16 prosentilla ja nykyisen urakan vuosihinnan jopa 40 prosentilla.

Kilpailuttaminen tuottaa siis toivottua säästöä valtiolle eli veronmaksajille.

Tilaajan edustaja, tieinsinööri Timo Laaksonen Tiehallinnosta sanoo, että ensimmäistä kertaa kilpailutettu Raision urakka on vuosihinnaltaan Varsinais-Suomen ja Satakunnan kallein. Se sisältää 913 kilometriä teitä ja 133 kilometriä kevyen liikenteen väyliä.

Keskeisimpiä teitä ovat ohikulkutie ja valtatie 8 Manhattan-liikekeskuksen kohdalta Mynämäelle asti.

- Oma haasteensa on rikkonainen saaristo. Alueeseen kuuluu Iniö, joka on yhteysalusyhteyksien päässä, Laaksonen sanoo.

Sopimus YIT:n kanssa tehdään kolmeksi vuodeksi, mutta se sisältää option kahden vuoden jatkosta. Urakkaan kuuluvat teiden talvi- ja kesähoito: muun muassa lumen ja sohjon poisto, liukkauden torjunta, niitot ja vesakoiden raivaus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kustannusarviot alittuneet roimasti

Kilpailun ratkaisee laadun ja hinnan yhdistelmä. YIT:n tarjous Raision alueesta oli 5,9 miljoonaa euroa, 102 000 euroa vähemmän kuin Tieliikelaitoksen tarjous ja yli miljoona euroa vähemmän kuin kustannusarvio.

Tarjouksensa jätti myös NCC Roads, joka jäi kolmanneksi.

- Kaikissa Turun tiepiirin urakoissa kustannusarviot ovat alittuneet merkittävästi, Laaksonen sanoo.

Koko maassa urakkahinnat ovat olleet keskimäärin 16 prosenttia alempia kuin kustannusarviot. Raision urakassa alitus oli juuri tämän verran.

Nykyisen urakan hintaan verrattuna alennus on peräti 40 prosenttia, eli YIT tarjosi "kolme vuotta kahden hinnalla".

Tieliikelaitoksen Turun ja Porin palveluyksikön päällikkö Juha Hjulgren selittää, että nykyinen urakkahinta sovittiin kolme vuotta sitten neuvottelumenettelyssä. Silloin Tieliikelaitoksella oli isot omat resurssit, etenkin paljon ympärivuotisia työntekijöitä. Alihankintoja ei kilpailutettu niin voimakkaasti kuin nykyään.

Toimintatapoja on tehostettu vuosi vuodelta, eli alennus ei ole syntynyt yhtäkkiä.

Aiemmin tänä keväänä Tiehallinto päätti Laitilan (637 tiekilometriä), Someron (612 km) ja Porin (775 km) alueurakoista. Ne säilyivät Tieliikelaitoksella.

Laitilassa kustannustaso alittui 24 prosenttia, Somerolla 20 prosenttia ja Porissa 11 prosenttia.

Parin viikon kuluttua ratkeaa Harjavallan urakka (513 km). Siellä urakoi nyt YIT.

Tiehallinto on lisännyt kilpailua vuodesta 2001 lähtien asteittain niin, että kuluvan vuoden lopussa kaikki alueurakat ovat kilpailutuksen piirissä.

Menetyksenä 12 työpaikkaa

- Tosissamme kilpailimme, mutta se ei sitten riittänyt, kommentoi Tieliikelaitokselta projektipäällikkö Mikko Kuusisto .

Hänen mukaansa YIT:llä on voimakas intressi tulla Turun seudulle. Viime vuonna se voitti Paimion kolmivuotisen sekä Liedon seitsenvuotisen hoitourakan.

Kuusiston mukaan on liian aikaista sanoa, miten Raision alueen kahdentoista työntekijän käy. Liikelaitokseksi muuttamisen yhteydessä valtio takasi Tieliikelaitoksen väelle palkkaturvan kuluvan vuoden loppuun.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tarjolla on myös yhdeksän kuun palkkaa niille, jotka itse irtisanoutuvat. Joillekin mahdollisia ovat siirrot muihin tehtäviin yrityksen sisällä, joillekin varteen-otettava vaihtoehto voi olla eläkeputki.

Tieliikelaitoksen Raision tukikohta lopettaa toimintansa joka tapauksessa syyskuun lopussa.

Alkuhankaluuksia saaristossa

Tiehallinto tilaajana valvoo työn laatua.

Timo Laaksosen mukaan YIT:llä oli nyt ensimmäisenä talvena kunnossapidossa ongelmia Paimion alueeseen kuuluvassa saaristossa eli Paraisten, Nauvon ja Korppoon suunnalla.

Siellä päädyttiin vaihtamaan aliurakoitsijoita.

Pääväylien kuten E18-moottoritien kunnossapito sen sijaan sujui hyvin.

YIT:ltä ei vielä kommentoida Raision urakkakilpailun tulosta, kun Harjavallan kilpailu on ratkaisematta.