Talous

Vihreä leima otsassa

Jälkeenpäin ajatellen Biolanin perustaminen oli luonnonlain kaltainen välttämättömyys.

Kasvava broilertuotanto synnytti enemmän ja enemmän arvokasta raaka-ainetta eli kanankakkaa. Oli luonnonvarojen haaskausta jättää se hyväksikäyttämättä. Kanankakan rahaksi muuttava yritys oli valistuvien kuluttajienkin mieleen, ja samalla sen tuotteet korvasivat ulkomaiden tuontilannoitteita.

Perheyhtiön toimitusjohtaja Pekka Kariniemi allekirjoittaa joka sanan, mutta esittää myös rahvaanomaisemman arvion aiheesta.

- Meinattiin hukkua kananpaskaan, jos rehellisesti sanotaan.

Alussa Biolanilla oli yksi tuote, jota myytiin kahdessa pakkauskoossa. Sillä oli myös tuotteensa markkinointia tukeva mainoslaulu yks kakkaa ja niin edelleen, joka joutui ennen televioon kelpuuttamistaan erityistarkastukseen - ja jota kaikki lapset tuota pikaa rallattivat.

Nyt Biolanilla on viisi eri tuoteryhmää ja yli sata tuotenimikettä. Liikevaihto nousee 25 miljoonaan euroon. Viidennes siitä kertyy vientikaupasta, jota tehdään 45 maahan. Henkilökuntaa on alun toista sataa.

Yritysfilosofia rakentuu vihreydelle.

- Meillä on alusta asti ollut vihreä leima otsassa. Sitä on yritetty ylpeänä kantaa ja vahvistaakin, Pekka Kariniemi sanoo.

Vähäisin rohkaisu vihreän leiman kantamiseen ei liene valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, jonka Biolan sai 1995.

Yhtiön ensimmäiseen mainosralliin ihastuneet kansalaiset ovat ottaneet koko Biolanin pysyväksi suosikikseen. Pekka Kariniemi tutkii yhtiön syntymäpäivänä tyytyväisenä puutarha-alan yrityskuvatutkimusta, jossa Biolan nousee koko profiilin mitalta ohi kilpailijoiden. Tutkimuksen mukaan Biolanin hyvä yrityskuva perustuu luonnonmukaisuuteen, luotettavuuteen ja turvallisuuteen.