Uutiset

Klaipedan satama vahvistuu idän ja lännen solmukohdassa

TS/Vytautas Liaudanskis<br />Länsiliettualainen Klaipedan satama sijaitsee Kuurin kynnäksen maisemassa.
TS/Vytautas Liaudanskis
Länsiliettualainen Klaipedan satama sijaitsee Kuurin kynnäksen maisemassa.

JOUKO GRÖNHOLM

Nidan maineikkaat dyynit väikkyvät sittenkin kaukana. Klaipedaa halkovan Dane-joen suun molemmin puolin levittäytyy kilometrikaupalla uljaasti ahavoitunutta terästä: laivojen ja lastauslaitteiden monenkirjava, silmänkantamaton armeijakunta.

Liettuan rannikolla kohtaa äkkiä maailman kaikkien valtamerien perinteen. Baltian keskeisen suursataman merkitystä tähdentää, että se on Itämeren tämän rannikon pohjoisin jäätymätön satama.

Vappuna EU-jäsenyyttään riemullisesti juhlivan Liettuan taloudessa Klaipedan merkitys kumpuaa maailmankaupan sillanrakentajan roolista. Klaipeda tunnetaan sekä Ivy-maissa että viime vuosien perinpohjaisten muutosten jälkeen yhä paremmin myös lännessä.

Juuri tämmöistä strategiaa entinen Memel aikoo lähitulevaisuudessa myös syventää ja vahvistaa; koko Liettuan talouselämän näköalat on monessa mielessä lastattu juuri Klaipedassa. Samassa ainutlaatuisessa maisemassa kohtaavat luonnonhistorian todellinen harvinaisuus - Kuurin kynnäs - ja teollisen nykypäivän sykkivä voimakeskus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Valtaisaa satama-aluetta

Satamahallinnon pienvene tarjoaa nopeimman mahdollisuuden saada yleiskatsaus valtaisaan satama-alueeseen. Valtiollisten rakenteiden rinnalla täällä toimii kymmeniä mittavia yrityksiä, jotka kaikki luovat Liettuan talouden kestävintä selkärankaa.

Privatisoinnin yksityiskohdat täydentyvät jatkuvasti. Yksityistämisprosessin viimeistelyn tuoreimmista vaiheista vieras voi lyhyelläkin käynnillä yhä lukea päivittäin Klaipedan sanomalehdistä, jotka kantavat nimiä Klaipeda ja Vakaru Ekspresas (joka nimessään viittaa Klaipedan asemaan Länsi-Liettuan sydämenä).

Idän ja lännen kohtaamispaikka ei ole Klaipedassa vain juhlapuheiden fraasi. Koko Liettua tuntee sen nahoissaan - sekä muinaisten armeijoiden kauttakulkureittinä että kansainvälisen kaupankäynnin historiasta. Vanhana satamana myös hansakaupunki Klaipeda on kuulunut sekä pohjois - etelä- että itä - länsi-suuntaisen kaukokaupan solmukohtiin.

Itämereen rajoittuva Klaipedan seutu on vanhaa saksalaisten hallitsemaa Memelin aluetta. Historiallisesti kysymys on Vähän-Liettuan alueesta; aikoinaan Mazoji Lietuva ulottui Niemen-virran eli Nemunasin vasemmalta rannalta Itä-Preussin pohjoisosaan eli nykyiselle Kaliningradin venäläiselle erillisalueelle. Saksalainen ja liettualainen kulttuuriperinne ovat sykkineet täällä rauhanomaisesti rinnakkain, ja venäjän kieleen törmää Liettuan rannikolla kenties tiheämmin kuin pääkaupungissa Vilnassa.

Romanttinen ja maalauksellinen Kuurin hiekkakynnäs tekee Klaipedan sijainnista ikimuistoisen. Kynnäksen kuurilaisnimitys juontuu alueen alkuperäisistä asukkaista; kuurilaiset olivat balttiheimo, joka aikoinaan asutti koko rannikkoa Riianlahdelle asti. Maisemallisesti kynnäs, Liettuan Sahara, on koko maanosan erikoisimpia kolkkia: kapea särkkä Kuurinhaffin ja Itämeren välissä.

Uuden aikakauden dynamiikkaa

Klaipedan sataman strategiajohtaja Vladas Sturys kertoo, että Liettuan länsirannikolla ei eletä pistoksissa; siellä on hyvissä ajoin ennen vappua toteutettu kaikki Euroopan komission ja parlamentin edellyttämät lainsäädännölliset uudistukset.

- Olemme valmiita siirtymään yhdeksi Euroopan unionin suurimmista satamista; perinpohjaiset muutokset alkoivat jo silloin, kun presidentti Algirdas Brazauskas , nykyinen pääministeri, allekirjoitti historiallisen kirjeen Brysseliin, Sturys mainitsee.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Strategiajohtaja tähdentää, että Klaipeda arvioi mahdollisuuksiaan sekä idän ja lännen kohtauspaikkana että yhtenäisen Baltian alueen näkökulmasta.

- Nyt toteutuu ensimmäistä kertaa historiassa Baltian yhtenäisyys: kuulumme samaan talousalueeseen, joka halutessaan pystyy suunnittelemaan esimerkiksi liikenne- ja kuljetusjärjestelyjään yhtenäisesti. Satama ei tietenkään saa olla rahdeille pysäköintipaikka, vaan ripeän liikkumisen keskus.

Liikenteen ja kuljetusten nopeuttaminen edellyttää Klaipedan sataman strategioissa ennen kaikkea laadun jatkuvaa parantamista. Meritie pystyy säilyttämään asemansa vain tehokkuudessaan ja nopeudessaan, ja merellinen valtio tarvitsee voimakkaan oman laivaston.

Kelmestä Keski-Liettuasta lähtöisin oleva Vladas Sturys on työhistorialtaan hyvä esimerkki EU-sataman strategioissa tarpeellisesta eri alojen kokemuksesta. Markkinoinnin johtamisesta Sturys on hankkinut kokemusta kahdessa liettualaisessa suuryrityksessä, ja hän on johtanut myös omaa firmaa tekstiiliteollisuudessa; hänellä on kokemusta niin Yhdysvaltojen kuin Aasian markkinoiden toiminnasta. Palangassa nykyisin asuva Sturys, 53, muutti Klaipedan seudulle jo 1970-luvun puolimaissa.

Tärkeimpiä saumakohtia

Euroopan unionin yhteisten arvioiden mukaan Klaipeda kuuluu idän ja lännen välisen meri- ja maaliikenteen tärkeimpiin saumakohtiin ja koko maanosan avainrooleja näytteleviin kuljetuskäytäviin. Länsi-Liettuan satamassa käsitellään vuosittain kolmisenkymmentä miljoonaa rahtitonnia; noin 65 prosenttia luvusta kytkeytyy Klaipedan EU-yhteyksiin.

Meritie on jo ennen vappua yhdistänyt Klaipedan pohjoisen, keskisen ja läntisen Euroopan kaikkiin tärkeimpiin satamiin, ja EU-jäsenyyden toteutuessa kosketukset ja yhteistyö karttuvat entisestään. Lauttayhteyden avaaminen Klaipedasta Puolan Szczeciniin ja Swinoujscieen on viittä vaille valmis. Markkinoinnin strategioissa Klaipeda voi strategiajohtaja Sturysin sanoin tähdätä vain yhteen: vetovoimaisuutensa lisäämiseen, mikä tarkoittaa sataman infrastruktuurin nykyaikaistamista ja uusien laivausreittien avaamista.

Tietoisuus siitä, että Euroopan unioni edellyttää aikaisempaa tiukempia turvallisuussäädöksiä ja alusten aiheuttamien saastehaittojen torjuntaa, on myös Klapedassa johtanut satamamääräysten tarkentumiseen. Uudet linjanvedot liittyvät sekä onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn että merenkulun ekologian kohentamiseen. Tämä on erityisen tuttua klaipedalaisille, joille Kuurin kynnäksen ainutlaatuisen luonnon suojelu on jo pitkään kuulunut satamatoiminnan kehittämisen rinnakkaistekijöihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kapasiteetti kasvaa jatkuvasti

Klaipedan sataman rahdinkäsittelykapasiteetti on EU-jäsenyyden myötä yhä kasvussa. Satama pystyy ottamaan vastaan aluksia, joiden pituus on jopa 250 metriä ja syväys13,5 metriä. Klaipedassa mainitaan kernaasti Marble-tankkeri, johon lastattiin 90 tuhatta tonnia öljytuotteita 30 tunnissa. 17,5 metrin syväysalue laajenee.

Suurin säiliöalus, joka on käynyt Klaipedan satamassa saneerauksen jälkeen, oli 269 metriä pitkä ja 44,5 metriä leveä. Kookkain kuivalastialus Buenos Aires - pituus 224 metriä ja leveys 32 metriä - on kuljettanut Klaipedasta 55 tuhatta tonnia viljaa. Suurin Klaipedassa käynyt risteilyalus on puolestaan ollut Prinsendam, jonka pituus on 204 metriä ja leveys 29 metriä; se kuljetti 780 matkustajaa.

Kuluvana vuonna valmistuvat satamalaiturien numero 5 ja 6 kunnostustyöt; syvyys on 14 metriä ja pituus 412 metriä. Laiturista numero 10 laituriin 110 ulottuva satama-alue ruopataan 12,5 metrin syvyiseksi, ja samaan aikaan kulkuväylää levennetään 125 metriin. Vuoden 2005 tavoitteisiin kuuluu muun muassa satamalaitureiden 82 - 89 saneeraus; niitä käyttää ahtausyritys Klaipedos Smelte. Pituutta niillä on 550 metriä, syvyyttä 12,5 metriä.

Yksi niistä tärkeistä hankkeista, jonka toivotaan valmistuvan lähivuosina, on saastuneen maajätteen hävittämispaikan rakentaminen Klaipedan satamaan.

Klaipedan satamasta kiinnostuneille sopii suositella liiketaloudellista julkaisua Jura (Meri), jonka nettisivuihin voi perehtyä osoitteessa www.jura.lt ; sieltä löytyvät niin liettuan- ja venäjän- kuin englanninkieliset variantit.

EU:n laajenemisesta ja Itämeren alueesta kertovan juttusarjan edelliset osat on julkaistu TS:n ulkomaansivuilla 9., 14., 17., 21. ja 24. huhtikuuta. Sarja päättyy.

TS/<br />Strategiajohtaja Vladas Sturys tähdentää Klaipedan sataman merkitystä vapun jälkeen laajentuneessa Euroopan unionissa.
TS/
Strategiajohtaja Vladas Sturys tähdentää Klaipedan sataman merkitystä vapun jälkeen laajentuneessa Euroopan unionissa.
TS/<br />Klaipedan satama kuuluu koko Liettuan talouselämän keskeisiin voimakeskuksiin.
TS/
Klaipedan satama kuuluu koko Liettuan talouselämän keskeisiin voimakeskuksiin.