Uutiset

Pendolino-junien liikenne voi vähentyä rantaradalla

TS/Marttiina Sairanen<br />Pendolinon huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa, mutta huonokuntoisella rantaradalla on pakko ajaa huomattavasti hitaammin.
TS/Marttiina Sairanen
Pendolinon huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa, mutta huonokuntoisella rantaradalla on pakko ajaa huomattavasti hitaammin.

ANNA KUUSELA

Turun ja Helsingin välinen Pendolino-liikenne saattaa hiipua yhteen iltavuoroon. Vaihtoehto on noussut esiin, kun VR on valmistellut valtakunnallista aikataulusuunnitelmaa vuodeksi 2006.

VR kiistää, että se olisi lopettamassa Pendolino-liikennettä Turun ja Helsingin välisellä rantaradalla ainakaan kokonaan.

- Ei se ihan noin pidä paikkaansa, kommentoi VR henkilöliikenteen kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen .

- Huoltovarikko on Turussa, ja kyllä Pendolino-liikennettä tulee jäämään rantaradalle.

Turun Sanomien tietojen mukaan yksi vaihtoehto on, että Turun ja Helsingin välillä liikennöisi vain yksi Pendolino-vuoro iltaisin.

- Se voisi olla minimivaihtoehto, mutta on aikaista miettiä suunnitelmia. Päätöksiä ei olla tekemässä vuoteen, Vanhanen painottaa.

Pendolino-vuorojen mahdollinen korvaaminen Intercity2-junilla ei Vanhasen mielestä heikentäisi matkustusmukavuutta. Kaikkiaan Turun ja Helsingin välisiä vuoroja ei hänen mukaansa olla vähentämässä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kiistää, että Pendolino-vuoroja vähennettäisiin. Hän kieltäytyy kommentoimasta vuoden 2006 aikataulusuunnitelman valmistelussa esillä olleita vaihtoehtoja.

Vuoroja ei ainakaan lisätä

Rantaradan Pendolino-vuoroja ei Vanhasen mukaan olla "ainakaan lisäämässä". Se ei kannata, koska rataosuudella Pendolinot eivät pääse ajamaan nopeasti. Pendolinon huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa.

Turun ja Helsingin välillä Pendolinon ja IC2-junan ajonopeudessa ei ole kovin suurta eroa: matka-aika on Pendolinolla lyhimmillään vain runsaat kymmenen minuuttia vähemmän. Pendolinot eivät pääse täyteen nopeuteen, koska rantarata on huonossa kunnossa varsinkin Turku-Salo-välillä.

- Rata vaatisi parantamista ja kohentamista, Vanhanen sanoo.

Yksiraiteisuuden takia junat joutuvat odottamaan vastaantulevia junia, mikä myös hidastaa matkantekoa. Myös tunneleissa nopeutta joudutaan vähentämään.

Lisää Pendolinoja tilattu

Pendolino-suunnitelmat liittyvät valtakunnalliseen aikataulusuunnitelmaan vuodeksi 2006. Aikataulut uudistetaan, koska syksyllä 2006 valmistuu Kerava-Lahti-oikorata. Oikorata vaikuttaa myös muiden ratojen liikennöintiin.

Yksi vaihtoehdoista on Vanhasen mukaan, että Pendolinoja käytetään enemmän rataosuuksilla, joilla ne voivat ajaa nopeasti.

- Ennakkokäsitykseni on, että muutos ei tulisi kovin paljon rantaradalle heijastumaan, Vanhanen sanoo.

Tällä hetkellä Turun ja Helsingin välillä kulkee neljä, viisi Pendolino-vuoroa päivittäin. Liikenne sitoo kaksi junaa. Pendolinot aloittivat koeliikennöinnin rantaradalla vuonna 1995.

VR:llä on Vanhasen mukaan yhteensä yhdeksän Pendolino-junaa. Loput liikennöivät Helsinki-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-rataosalla sekä Helsingistä Seinäjoen kautta Ouluun. Pendolinoja on tulossa lisää: vuonna 2006 Suomen radoilla on jo 18 Pendolinoa.