Uutiset

Miksi Bild-Zeitungia
ei myydä Suomessa?

Yli 4,5 miljoonalla päivittäin myydyllä kappaleella Euroopan laajalevikkisimmäksi noussutta saksalaista iltapäivälehteä Bild-Zeitungia ei ole sitten viime kesän myyty Suomessa. Yli 100 miljoonaa ihmistä Euroopassa puhuu äidinkielenään saksaa. Irtonumeroltaan Suomessa vain 80 senttiä maksanutta lehteä kaipailevat lukuisat saksanlukijat. Kalliimpia 4-6 euron hintaisia englanninkielisiä iltapäivälehtiä Suomessa on tarjolla runsaasti.

Missä syy, Rautakirjan tuotepäällikkö Ulla Noreila?

- Bildistä on Suomessa tullut vain kesälehti, sillä sen myynti alkoi hiipua eikä sen tuonti Suomeen ollut kannattavaa meille eikä lehden kustantajalle. Sen leviäminen Suomeen on lehdelle paljolti imagokysymys.

Suomen sadattuhannet saksanlukijat eivät siis ostaneet lehteä, mutta selvästi kalliimpia brittiläisiä ja amerikkalaisia iltapäivälehtiä ovat lehtitelineet pullollaan. Näinkö Eurooppa yhdentyy?

- Bildiä on mennyt paremmin vain kesäisin, jolloin sitä ostavat myös turistit. Sen hinta on edullinen moneen muuhun vastaavaan lehteen verrattuna, mutta kun lentorahdit ovat nousseet, sen lennättäminen Suomeen on kallista. Kohta sitä kuitenkin taas saa ja myynti jatkunee syksyyn.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Vastikään Saksassa päätettiin, ettei Süddeutsche Zeitungia tuoda enää tänne. Silti esimerkiksi Die Zeit , Die Welt ja Frankfurter Allgemeine tulevat Suomeen.

Tuntuu oudolta, ettei halvalla myytävää Bildiä osteta, mutta kalliimpia lehtiä on tarjolla runsaasti?

- Hintataso yksinään ei ratkaise. Ihmiset ostavat entistä enemmän ulkomaisia viihteellisiä aikakauslehtiä ja mieltymyksiä on monia. Monet toisaalta lukevat ulkomaisia lehtiä myös internetin kautta.

- Suomi on jaettu 20 aikakaus- ja 12 sanomalehtiedustajan piiriin, jotka päättävät ulkomaisten lehtien jaosta piirin sisällä.

- Ulkomaisille lehdille on Suomessa noin viisisataa myyntipistettä ja kesäksi tulee sata lisää. Myyntiedustajat valitsevat kunkin lehden myyntipisteet sen menekkiarvon perusteella. Tähän vaikuttaa mm se, miten turistivirrat osuvat myyntipisteisiin.

SEPPO SUDENNIEMI