Talous

Uusi Albatross kuoriutuu Piikkiössä

TS/<br />Kiasman kahvion tuolit on valmistettu Syrjäsuon veistämöllä.
TS/
Kiasman kahvion tuolit on valmistettu Syrjäsuon veistämöllä.

TIMO KORPINEN

Syrjäsuon Veneveistämön Albatross-veneperheeseen odotetaan perheenlisäystä. Jos kaikki menee parhain päin, piikkiöläisuutuus esitellään piirustuksina ensi syksynä ja ensimmäinen vene lasketaan vesille vuoden kuluttua.

- Uusi vene asettuu veistämön nykyisten mallien, Flying Albatross 870:n ja Queen Albatross 1120:n välimaastoon. Nopeusluokkaa ei ole vielä lopullisesti päätetty, mutta uutuus voi hyvinkin olla vähän nopeampi kuin Flying, toimitusjohtaja Esko Syrjäsuo sanoo.

Veneen nopeusluokka on Syrjäsuon mukaan yksi tärkeimmistä valinnoista uudessa mallissa. Nopeuden lisääminen edellyttää tehokkaampaa moottoria, mikä kasvattaa sekä veneen hintaa että polttoainekustannuksia.

Piikkiöläisveistämö on kuunnellut tarkoin asiakkaiden toiveita muun muassa messuilla. Niitä pyritään summaamaan uuteen malliin niin paljon kuin mahdollista. Uutuus asettunee 150 000 euron hintaluokkaan.

- Yksityiskohtiin asti ulottuva laatu on ollut tavaramerkkimme, ja sen haluamme jatkossakin säilyttää. Mutta haluamme kilpailla myös hinnalla. Siihen pyrimme muun muassa uudenlaisella lasikuidun valmistustekniikalla, toimitusjohtaja Syrjäsuo sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Syrjäsuon osaaminen lasikuiturakenteiden tekijänä noteerattiin poikkeuksellisella tavalla 1998. Veistämö sai silloin valmistettavakseen läpikuultavasta lasikuidusta Steven Hallin suunnittelemat tuolit Nykytaiteen museon, Kiasman kahvilaan.

Uutuuden vetovoima määrää menestyksen

Kokonaan uuden venemallin luominen on veistämölle iso hanke. Sitä osoittaa tähänastinen aikataulu: Syrjäsuon edellinen uutuus, Queen, valmistui viisi vuotta sitten ja sitä edellinen, Flying, 13 vuotta aiemmin.

Uuden mallin onnistuminen sanelee pitkälti, miten veistämö lähivuosina menestyy. Kolme vuosikymmentä toimineessa piikkiöläisveistämössä tämä on koettu hyvin konkreettisesti.

Veistämö perustettiin maailmaa myllertäneen energiakriisin keskelle 1974. Sen esikoisvene, Albatross 26, sopi mainiosti tähän tilanteeseen. Sitä kuljetti pieni dieselmoottori, joka kulutti vain 3-5 litraa polttoöljyä tunnissa. Venettä valmistettiin seitsemässä vuodessa yli 200 kappaletta ja se on edelleen veistämön eniten valmistettu malli.

Seuraava menestysmalli oli 1986 esitelty Flying. Energiakriisi oli silloin tyystin unohdettu, ja Suomen kiihtyvillä venemarkkinoilla alkoivat jylistä amerikkalaiset muskeliveneet.

Syrjäsuon silloinen oivallus oli kantava pohjamuoto, jonka toimivuus varmistui Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen laivalaboratorion testeissä. Sen turvin Flying saavuttaa 12 solmun matkanopeuden 77-hevosvoimaisella dieselillä. Malli on edelleen tuotannossa ja 200. Flying valmistuu tämän vuoden aikana.

Pieni aikoo pärjätä joustavuudellaan

Pienen yrityksen suurin haaste on löytää paikkansa yhä kansainvälistyvämmillä markkinoilla. Moni suomalainen veistämö on jo siirtänyt ainakin osan tuotannostaan Viroon.

Uusista EU-maista myös Puola on merkittävä veneiden valmistaja, joten kilpailu ostajista kiristyy entisestään.

Syrjäsuon veistämö on kuitenkin päättänyt pärjätä Suomessa. Se aikoo menestyä räätälöimällä veneistään yhä yksilöllisempiä asiakkaiden toiveiden mukaan.

- Vierastan sellaista ajatusta, että työtä viedään pois Suomesta. Ei kilpailua niin paljon pidä pelätä. Uskon vakaasti, että pärjäämme täällä tulevaisuudessakin, Esko Syrjäsuo sanoo.

TS/Arto Takala<br />Toimitusjohtaja Esko Syrjäsuo uskoo, että joustavuudellaan pieni veneveistämö pärjää jatkossakin kilpailussa asiakkaista.
TS/Arto Takala
Toimitusjohtaja Esko Syrjäsuo uskoo, että joustavuudellaan pieni veneveistämö pärjää jatkossakin kilpailussa asiakkaista.