Talous

Virolaiset eivät pyri
Suomen ja Ruotsin välille

Virolainen Tallink on aggressiivisesti kasvattanut sekä laivastoaan että markkinaosuuttaan Itämeren liikenteessä. Suomalaisiin ja ruotsalaisiin verrattuna Tallink pystyy operoimaan huomattavasti edullisimmilla miehistökustannuksilla.

Kilpailuedusta huolimatta Suomen ja Ruotsin välinen liikenne ei Tallinkia kiinnosta.

- Eihän yksi yritys voi syödä koko kakkua. Me olemme investoineet valtavasti nykyisille reiteillemme ja tehneet ne kannattaviksi. Nämä riittävät meille toistaiseksi. Sen sijaan minun puolestani muut voisivat lopettaa Tallinnan ja Helsingin välillä liikennöimisen, Tallink Finlandin toimitusjohtaja Keijo Mehtonen nauraa.

Tallink on ahvenanmaalaisen Birka Linen lisäksi ollut ainoita uusista laivojen tilaajia. Tallinnan ja Tuhkolman välillä aloitti hiljattain yhtiön 12. alus, risteilylautta Victoria.

Myös Tallinkille Viron EU -jäsenyys merkitsee katteitten pienenemistä, kun alkoholista täytyy maksaa veroa. Myyntiä täytyy Mehtosen mukaan olla 2,3 kertaa enemmän kuin ennen. Toisaalta niin sanottu 20 tunnin sääntö poistuu, joten laivoilla voidaan ajaa entistä useampia vuoroja. Kasvavat matkustajavolyymit tasoittavat tilannetta.

Sen sijaan Ruotsin reitillä Tallinkin laivoilla ostetaan edelleen verovapaasti, sillä laiva koukkaa vapun jälkeen Maarianhaminan sataman kautta.