Talous

Ruotsinlaivat seilaavat tuntemattomille vesille

TS/<br />Ben Lundqvist on Viking Linen hiljainen vallanpitäjä. Lähiaikojen ostot ovat kasvattaneet omistuksen matkustajalaivayhtiössä lähes 30 prosenttiin.
TS/
Ben Lundqvist on Viking Linen hiljainen vallanpitäjä. Lähiaikojen ostot ovat kasvattaneet omistuksen matkustajalaivayhtiössä lähes 30 prosenttiin.

LIISA ENKVIST

Viking Linen toimitusjohtaja Nils-Erik Eklund on vakuuttunut siitä, että ruotsinlaivat kiinnostavat matkustajia myös tulevaisuudessa, vaikka edullista alkoholia saisi muualtakin.

- Meidän tärkein tehtävämme ei ennenkään ole ollut vain myydä halpaa viinaa. Me tarjoamme turvallisia matkoja, hyvää ruokaa ja juomaa, sekä positiivisia kokonaiselämyksiä, Eklund painottaa.

- Toki kaksi kolmannesta tuloista tulee myynnistä laivalla, mutta mehän myymme verovapaasti laivoilla myös paljon muuta kuin alkoholia.

Eklund haluaa korostaa sitä, että ruotsinlaivoilla matkailuun on suurimmalla osalla ihmisistä oltava varaa. Siksi lippujen hinnat täytyy pitää alhaalla ja matkustusvolyymit vastaavasti korkealla.

Eklund toki myöntää, että vapautuneet alkoholimarkkinat, laskevat katteet ja Viron EU -jäsenyys ravisuttavat alaa suuresti.

- Se, että Virosta tulee Euroopan unionin jäsen, on suurin muutos koko sinä aikana, jolloin olen työskennellyt tällä alalla, vuodesta 1959 asti, Eklund pohtii.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuohuntaa Viking Linen ympärillä

Viking Line on on käynyt läpi melkoisen myllerryksen kuluneen kevään aikana. Lehdet Ahvenanmaalla ovat kilvan raportoineet yhtiön jakamista osingoista ja sisäisistä erimielisyyksistä.

Hallituksen puheenjohtajaa Ben Lundqvistia on syytetty muun muassa siitä, että hän ei usko yhtiöön eikä halua kehittää Viking Linea.

- En kai ostaisi lisää osakkeitamme, jos en täydestä sydämestä uskoisi Viking Linen tulevaisuuteen, vastaa Lundqvist.

- Jotkut puhuvat paljon, jotkut tekevät tekoja. Mielestäni teot ovat tärkeämpiä ja saavat puhua puolestaan, Lundqvist jatkaa.

Lundqvist haluaa kertoa, että hän on ostanut Viking Linen osakkeita jopa aikana, jolloin ne maksoivat lähes 40 euroa osakkeelta.

- Kauppa oli siis mahdottoman huono, jos sitä nyt katsoo, Lundqvist naureskelee.

- Mutta juuri se todistaa, että uskon yhtiöön. En ole koskaan laittanut rahojani mihinkään, johon en usko, hän vakavoituu.

Uusien laivojen aika ei ole nyt

Lundqvist omistaa yhtiöidensä kautta Viking Linestä jo lähes kolmanneksen. Suuromistajana sekä hallituksen puheenjohtajana hän siis paljolti vaikuttaa varustamon tulevaisuuteen.

Juuri nyt ovat ajat sellaiset, että Lundqvistin mielestä on parasta olla varovainen. Taitavana liikemiehenä tunnetun laivanvarustajan mielestä uusia laivoja ei nyt uskalla edes ajatella.

- Tietenkään ei kannata investoida, elleivät kalkyylit sitä puolla. Ja nyt ne eivät sitä tee, sillä tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, Lundqvist pohtii.

Kehittämiskohteena Lundqvist näkee laivoilla erityisesti palvelun.

- Henkilökohtaista palvelua on jouduttu erilaisilla laihdutuskuureilla minimoimaan ehkä liiaksikin. Nyt kun valtiolta on tulossa merenkululle lisää tukea, voitaisiin palvelutasoa sen avulla taas nostaa, Lundqvist aprikoi.

Tämä mahdollistaisi Lundqvistin mukaan ehkä myös varovaisen lippujen hintojen noston, vaikka se kovan kilpailun takia onkin vaikeata.

Nykyiset laivat ovat optimaalisia

Ruotsinlaivat säilyvät, mutta perinteinen toimintamalli tulee muuttumaan, siitä ovat Viking Linen nokkamiehet samaa mieltä.

Millaisia muutokset sitten ovat, sitä ei Nils-Erik Eklund halua yksilöidä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Emme me ole koskaan istuneet aloillamme, vaan aina on pöydällä uusia suunnitelmia. On kuitenkin jopa kohtuutonta pyytää niistä kertomaan tällaisessa tilanteessa, Eklund hymyilee.

Eklundin mielestä ruotsinlaivat ovat kooltaan optimaalisia. Kulurakenne on suunniteltu sekä rahdin että matkustajien kannata niin tuottavaksi, ettei parempaan ole mahdollista. Hän ei usko, että esimerkiksi ruotsinlaivoja pienempiä ropax -tyyppisiä aluksia saataisiin yhtä kannattaviksi.

- Lisäksi meillä on jo nyt Itämeren paras viihde ja upeat ravintolat, kertaa Eklund.

Ei tulevaisuutta Suomen lipun alla

Myös laivat ovat Eklundin mielestä oikeilla paikoillaan. Rosella on pienistä matkustajamäärien laskuistaan huolimatta Eklundin mukaan erinomainen laiva Tallinnan ja Helsingin välille. Tulevaisuudessa yhä tärkeämpää rahtia mahtuu laivaan paljon.

Myös Tukholman ja Maarianhaminan välillä liikennöivään Cinderellaan Eklund uskoo vakaasti. Ruotsalaisten risteilykulttuuri on vahvaa, mutta lopulliset tulokset tuotteen onnistumisesta saadaan vasta kahden vuoden sisäänajokauden jälkeen.

Muutokset koskenevatkin aivan muita asioita. Eklundin mielestä suomalaisella merenkululla ei yksinkertaisesti ole tulevaisuutta Suomen lipun alla.

- Nokia teettää osan halvemman työvoiman maissa pitääkseen yllä kilpailukykyään, en käsitä miksei laivayhtiö voisi tehdä samoin, Eklund ihmettelee.

- EU:n sisällähän on käsittääkseni vapaa liikkuvuus, toimintaa, pääomaa ja henkilökuntaa voidaan siirtää maasta toiseen. Uskoakseni tämä vapaa liikkuvuus pätee kohta myös Viron ja Suomen välillä, ja kilpailu alalla kovenee entisestään.

Matkustajien halut ratkaisevat

Eduskunnan käsittelyyn pian menevä merenkulun tukipakettikaan ei muuta sitä tosiasiaa, että Viron palkkakustannukset ovat edelleen huimasti alemmat. Viron tasolle Suomi ei koskaan voi päästäkään, sillä EU rajoittaa tukien maksamista.

Silja Linen toimitusjohtaja Antti Pankakoski ei silti pidä Viron lippua houkuttelevana vaihtoehtona.

- Asia ei ole niin yksinkertainen. Täytyy myös miettiä, mitä matkustajat haluavat ja millä kielellä palvelun on pelattava.

Pankakosken mukaan esimerkiksi virolaisen vuokratyövoiman käyttöä laivoilla ei ole edes harkittu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Silja Linen toimitusjohtaja ei ole huolissaan autolauttamatkustuksen tulevaisuudesta. Kesäkausi näyttää varauksien osalta hyvältä.

- Katteet pienevät, mutta ihmiset ostavat enemmän, kun hinnat halpenevat. Lisäksi kasvatamme myös sortimentteja laivalla, Pankakoski kertoo.

Pankakoski uskoo, että Tallinnan linja vetää tulevaisuudessakin hyvin. EU-jäsenyys helpottaa Baltiassa matkustelua ja maa kiinnostaa. Välille tarvitaan nopeita, pienehköjä laivoja. Sen sijaan Suomen ja Ruotsin välillä suuret laivat tulevat säilymään, sillä itse laivalla olo on pääasiassa.

Koska sitten on Siljalla edessään seuraavan laivan tilaus?

- Heh,heh....no sanotaan että ei ainakaan huomenna. Mutta tulevaisuudessa kyllä.

TS/Riitta Salmi
TS/Riitta Salmi
TS/Marttiina Sairanen
TS/Marttiina Sairanen