Uutiset

Kananmunat ja ruokaöljy luomumyynnin kärjessä

Helsinki,
(STT)

Luomukananmunat ja -öljy ovat kasvattaneet eniten myyntiään, ilmenee Finfood Luomun teettämästä barometristä.

Useimmissa tuoteryhmissä luomutuotteiden markkinat ovat pysyneet samoina tai laskeneet 12 kuukauden jaksolla. Eniten markkinaosuus on laskenut pastoissa ja tuoreissa leivissä.

Myös hiutaleiden markkinaosuus on laskusuuntainen, mutta edelleenkin teollisten tuoteryhmän suurin. Luomun osuus vihannesten ja kasvisten ostoista on niin ikään laskenut. Paras markkinaosuus on tomaatilla, lähes 6 % ostojen arvosta.

Markkinaosuus on pysynyt ennallaan maidossa ja jauhoissa, ja jogurttienkin osalta lähes ennallaan.

Jatkuvasti luomua käyttävien kuluttajien määrä on kasvanut 23 prosenttiin ja heidän ostohalukkuutensa on hyvä. Tuotantoketju ei ole kuitenkaan pystynyt vastaamaan kuluttajien ostohalukkuuteen.

Satunnaisesti sanoo luomutuotteita ostavansa 35 % ja kokeilleensa 9 %. Tyypillinen jatkuvasti luomua käyttävä kuluttaja on keski-ikäinen, pitkälle koulutettu perheenäiti.

Barometrin toteutti Fennia Consulting, ja tutkimukseen osallistui 501 kuluttajaa.