Uutiset

Matkustajaliikenteen pioneerista huvittelukeskukseksi

Maailman suurin matkustajalaiva on nyt Queen Mary 2. Sen edeltäjäalus Queen Mary on kellunut jo kolmekymmentä vuotta viimeisessä satamassaan Long Beachissa Kaliforniassa. Aikoinaan maailman mahtavin laiva on nyt hotelli ja huvittelukeskus avioliittokappeleineen.

Queen Mary rakennettiin southamptonilaisella telakalla. Laivan suunnittelu alkoi 1926, ja se valmistui kymmenen vuotta myöhemmin. Yleismaailmallinen lama viivästytti rakentamista. Nimensä alus sai kuningas Yrjö V:n puolison Maryn mukaan.

Laivan valmistumisen aikaan kuninkaana oli Edvard VIII . Hänen lisäkseen aluksen tarkastivat lähtökuntoon leskikuningatar Mary, silloinen prinsessa, nykyinen kuningatar Elisabet , Yorkin herttua ja herttuatar (tuleva kuningas Yrjö VI ja kuningatar Elizabeth ) sekä Kentin ja Gloucesterin herttuat ja herttuattaret.

Queen Maryn neitsytmatka suuntautui Cherbourgin kautta New Yorkiin. Atlantin ylitys taittui touko-kesäkuussa 1936 viidessä päivässä ja viidessä tunnissa.

Queen Mary oli pitkään nopein laivayhteys Atlantin yli. Sen aseman nopeimpana yhteytenä syrjäytti 1952 amerikkalaisalus SS United States.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sodan aikana tärkeä rooli

Maaliskuussa 1940 Queen Mary lähetettiin Australiaan uudelleenvarustamista varten. Se muutettiin matkustajalaivasta sotilaskuljetuksiin sopivaksi. Makuupaikkojen määrä nostettiin aluksi 2 140:stä 5 500:aan.

Toukokuussa 1940 laiva kuljetti ensimmäisen erän sotilaita, Aasiasta Australiaan evakuoituja joukkoja kotiin Eurooppaan. Toisen maailmansodan vuosina laiva teki useita miehistönkuljetusmatkoja. Sen matkustajakapasiteettia nostettiin kuljettamaan yli 15 000 sotilasta. Korkeimmillaan Queen Maryn kyydissä oli 1943 lähes 17 000 ihmistä.

Kautta historiansa Queen Mary kuljetti myös kuninkaallisia ja muita merkkihenkilöitä Atlantin yli. Esimerkiksi Britannian sodanaikainen pääministeri Winston Churchill toimitettiin laivalla Yhdysvaltoihin neuvottelemaan.

Lentoliikenne syrjäytti valtamerilaivat matkustajien määrässä 1950-luvun lopussa. Vuonna 1957 matkustajia molemmissa oli miljoona. Sen jälkeen laivaliikenteen matkustajamäärät alkoivat pienentyä ja lentoliikenteen kasvaa vieläkin nopeammassa tahdissa.

Queen Maryn kohdalla tämä merkitsi, että alus siirtyi valtamerien matkustajaliikenteestä risteilylaivaksi. Ensimmäisen risteilynsä se teki Southamptonista Las Palmasiin 1963. Sitä seurasi risteilyjä Välimerellä ja jokunen Atlantin ylikin.

Mutta huhtikuussa 1966 tuomion päivä koitti ja varustamo pani laivan myyntiin. Seuraavana vuonna ostaja löytyi ja laiva seilasi viimeisen matkansa Tyynenmeren rannalle 3,45 miljoonan dollarin ostotarjouksen hyväksymisen jälkeen.