Uutiset

Sallan-Kantalahden rata arvioitiin kannattavaksi

Noin 170 kilometrin pituisen radan rakentaminen Sallasta Venäjän Kantalahteen olisi yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Asiaa selvittäneen konsultin mukaan Murmanskin-Pietarin rataan linkkiytyvälle yhteydelle olisi saatavissa riittävästi raaka-ainekuljetuksia. Ratahallintokeskus ilmoitti äskettäin, että sen aikeissa on purkaa Kemijärven-Sallan rata.Lapin maaherra Hannele Pokka sanoo, että tänään Kemijärvellä julkistettu selvitys radan kannattavuudesta on ratkaiseva.Pöyry-yhtiöihin kuuluvan JP-Transplanin selvityksen mukaan kuljetuspotentiaalia radalle löytyy 2,9 miljoonaa tonnia vuodessa. Kun epävarmuustekijät otetaan huomioon, päästään laskelmissa 1,9 miljoonan tonnin tavaravirtaan.Radalla liikkuisi raaka-aineita - pääosin hiiltä, puutavaraa ja rautaromua. Hiili suuntaisi valtaosin Venäjän Vorkutasta Tornion kautta Ruotsiin ja rautaromu lähinnä Suomen terästehtaille Tornioon ja Raaheen.

Luitko jo nämä?