Uutiset

Kuluttajavirasto huolissaan neuvonnan resursseista

Vaikka kuluttajatiedon kysyntä on lisääntynyt, samalla kunnat ovat vähentäneet kuluttajaneuvonnan resursseja. Kun vuonna 2000 maassamme toimi 174 osa- tai kokopäiväistä kuluttajaneuvojaa, tällä hetkellä heitä on 164.- On huolestuttavaa, että kunnissa säästetään talousvaikeuksissa helposti neuvontapalvelusta ja ajatellaan, että joku voi vastailla kuluttajapuheluihin oman toimensa ohella. Kunnilla on tietysti lakisääteisiä velvollisuuksia paljon, mutta pitäisi ymmärtää, että kuluttaja-asioiden kunnossapito vaikuttaa kunnan koko elinkeinoelämään, Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Päivi Hentunen jatkaa.Kuluttajaneuvonnan tasosta ja sen säilymisestä ollaan huolissaan myös nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa. Matti Vanhasen (kesk.) hallitus aikoo muun muassa kehittää kuluttajapalvelujen järjestämistapaa tarkoituksenmukaisemmaksi.- Yksi ratkaisu on kuntien yhteistyön lisääminen ja kuluttajaneuvojan palvelualueen laajentaminen, Hentunen sanoo.