Estonia-turma saattoi johtua ilmanvaihtojärjestelmästä
Autolautta Estonian onnettomuudesta tehty uusi tutkimus osoittaa, että autokannen alle pääsi runsaasti vettä lautan ilmanvaihtojärjestelmän kautta, kertoo Ruotsin radio verkkosivuillaan.Tutkimuksen tekijän, vara-amiraali Frank Roseniuksen mukaan tämä on syy siihen, että lautta upposi niin nopeasti.Rosenius tutki yhdessä puolustusvoimien materiaalilaitoksen insinöörin Staffan Sjölingin kanssa lautan rakennuspiirustuksia. He havaitsivat, että ilmanvaihtohormit kulkevat laidoituksen vieressä alas konehuoneeseen, ja että ne joutuvat veden alle jos alus kallistuu 40 astetta.Ilmanvaihtojärjestelmä puuttui kokonaan kansainvälisen tutkimuskomitean loppuraportista 1997.Estonia upposi 1994. Onnettomuudessa sai surmansa 852 ihmistä.Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Tuomo Karppinen toimi aikanaan Estonian tutkimuskomission jäsenenä. Hänen mukaansa Estonian uppoamiseen tarvittiin monta tapahtumaa, ja ilmanvaihtojärjestelmä kyllä nopeutti osaltaan uppoamista.- Uppoaminen ei aiheutunut kuitenkaan missään tapauksessa yksinomaan ilmanvaihtojärjestelmästä, hän sanoo.