Opetushallitus: Koulujen ranking-listoissa puutteita
Opetushallitus ei halua julkistaa arvioita, joista ilmenee koulujen ja lukioiden paremmuus. OPH perustelee kitsauttaan ennen muuta sillä, että eri arviointimenetelmillä saadaan aikaan erilaisia tuloksia. Tietyn koulun sijoitus saattaa vaihdella tutkimuksesta toiseen hyvinkin paljon. Opetushallituksen johto ja koulutustoimittajat keskustelivat koulujen arvioinnista ja arviointitiedon julkisuudesta tänään Helsingissä.Koulujen paremmuusjärjestyksestä selvityksen tehnyt Opetushallituksen erikoistutkija Jorma Kuusela pitää järjestysasteikkoja ongelmallisina. Koulujen keskinäinen järjestys voidaan määritellä muun muassa ylioppilaskokeen puoltoäänien määrällä.- Esimerkiksi ylimääräisiä aineita kirjoittamalla saa puoltoääniä, vaikka kokeen läpäisisi heikoimmalla mahdollisella tuloksella, Kuusela sanoo.Ylimääräisiä aineita kirjoitetaan erityisesti suurten kaupunkien lukioissa, joissa oppilas voi valita useita vieraita kieliä. Juuri suurten kaupunkien koulut ovat pärjänneet vertailuissa parhaiten.