Suninen kieli keskellä suuta Turkkiin

Turkin MM-rallin palaaminen kisakalenteriin toi Teemu Suniselle ja kartanlukija Mikko Markkulalle eteen ennen kokemattoman haasteen.

Kivikkoinen ja kuuma kilpailu on nopeuskilpailu muiden osakilpailujen tapaan, mutta maltti on Turkissa entistä isommassa roolissa.

Ennakkotutustumisen jälkeen Suninen saattoi haukkoa henkeään lievän epäuskoisena. Kilpa-autolla pitäisi ajaa täyttä vauhtia teillä, joista osan pääsee tavallisella siviiliautolla läpi vain äärimmäistä varovaisuutta noudattaen.

Se ei kuitenkaan Sunista hätkäytä, sillä tiukan kilvanajon lisäksi nuorukainen hakee yhä oppia ja kilometrejä suhteellisen nuorella MM-ralliurallaan.

– Kokemushan tämä tulee varmasti olemaan. Tiet eivät ole sileitä, vaan itse asiassa rajuimmat erikoiskokeet, joita olen urallani ajanut. Kisa on kova autolle, kuskeille ja renkaille. Luvassa on varmuudella lämmin ralli.

Kilpakumppaneista ei tällä kertaa ole apua, sillä MM-tasoisena ralli ajetaan vasta ensi kertaa Marmariksen alueella. Muutama kokeneempi kilpailija ennätti olla mukana, kun maassa viimeksi ajettiin MM-ralli vuonna 2010. Tuolloin kisakeskus oli kuitenkin pohjoisemmassa, Istanbulin kupeessa.

Juuri rallin uutuus ja arvaamattomuus kohentaa Sunisen mahdollisuuksia kokeneempiin kilpakumppaneihin verrattuna.

– Ralli on kaikille uusi, joten se nostaa minut enemmän samalle tasolle muiden kanssa kokemuksen puolesta. Paljon on silti opittavaa, jotta nämä erikoiskokeet taittuvat WRC-autolla.

Ennakkotestiä ralliin Suninen ei tällä kertaa päässyt ajamaan, vaan istahti kilpa-autoonsa ensimmäistä kertaa vasta testierikoiskokeella. Rallin rajusta luonteesta huolimatta Suninen katsoo mahdollisuuksiaan positiivisena. Pahimmat sudenkuopat ovat tiedossa jo nuotituksen perusteella.

– Torstaiaamuna ajoimme kolme kertaa Shakedownissa. Pieniä vaurioita tuli heti autoon, ja rengaskin hajosi viimeisellä ajokerralla. Kilpailussa olennaista on juuri hallita renkaiden kulumista. Reitti on sinänsä mukava ja vaihteleva, Suninen myhäilee.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Massapainopiste ja sen paikka
Kannattaisi olla yhteydessä Markku Aleniin ja Walter Röhrliin. Sen ohjuksen pitäisi kestää maaliin asti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »