Massan onnettomuus muuttaa kypäräluokitusta

Kypäräkehitys kulkee kiihtyvällä vauhdilla. Viimeksi luokitus uusittiin kesällä 2006 Ranskan GP:n yhteydessä, kun rasitustestiä rankennettiin tuntuvasti. Nyt on taas luvassa uusi tarkastus.

– Tiedossa on taas iso askel, mutta luokitus hieman viivästyy Felipe Massan Unkarissa kokeman onnettomuuden vuoksi. Siinä haaverissa todistettiin ainakin se, miten kestäviä nykyiset kypärät ovatkaan. Ilman hiilikuitua 4-5 vuotta sitten Massa ei olisi selviytynyt tilanteesta hengissä, japanilaisen Arai-merkin tuotepäällikkö Peter Bürger kertoo Turun Sanomille.

Muutoksista kypärään Bürger ei voi sanoa mitään.

– Uskon kuitenkin, että suuntaus on Arain tapaan käyttää kahta visiiriä yhden sijasta. Superkevyt suuntaus on ohitse. Nyt puhutaan enemmän turvallisuudesta kuin painosta. Tavallaan kypärän painokin pelastaa hengen.

– Kypärä on valmistettu sellaisesta materiaalista, joka imee mahdollisimman tehokkaasti törmäysenergiaa ennen kuin se kohtaa pään. Se on tärkein vaatimus, mikä kypärään kohdistuu osumatilanteessa.

– Keveyttä huomattavasti ratkaisevampaa on juuri oikeanlaisen jäykkyyden saavuttaminen. Ei olisi eduksi, mikäli kypärä olisi superjäykkä. Onnettomuuden sattuessa siinä pitää olla myös tiettyä joustavuutta. Tuo liikkumavara eli toleranssi auttaa törmäysenergiaa vastaan. Jos sitä ei ole, suora törmäys käy liian kovaksi, Bürger sanoo.

Turun Sanomat, Singapore

HEIKKI KULTA