Grönholm neljäs Latviassa

Niclas Grönholmin hyvin sujunut viikonloppu rallicrossin MM-sarjan Latvian osakilpailussa huipentui siihen, kun nuorukainen ajoi Hyundai i20 Supercarillaan vakuuttavasti kisan neljänneksi.

Suomalaistiimi GRX Tanecon neljäs sija tallien MM-pisteissä vankistui entisestään ennen kauden seuraavaa, kuun lopussa Circuit of the Americasin radalla ajettavaa osakilpailua.

Latvialaisfanien innostunut tuki viikonlopun aikana antoi ison buustin GRX Taneco -tiimille.

Ensimmäisen kisapäivän kahdessa karsintaeräsessiossa Grönholm ja Timur Timerzyanov ajoivat tallin molemmat i20 Supercar -autot kymmenen parhaan joukkoon. Grönholm jopa kellotti Q2-erien kuudenneksi nopeimman ajan.

– Kaksi ensimmäistä mutkaa olivat joka kerta melko hurjia, Grönholm selvitti.

– Se oli rankkaa, mutta selvisimme hyvin ja varmistimme melko nopeasti hyvät asetelmat semifinaaliin pääsyä ajatellen.

Sunnuntaiaamuna Grönholm ajoi jälleen kärkikymmenikköön. Timerzyanov puolestaan oli ennen Q4-karsintaerää viimeisellä jatkoon oikeuttavalla sijalla, ja paineet olivat sen mukaiset. Viimeisessä karsintaerässä Grönholm sijoittui seitsemänneksi ja venäläiskuljettajakin puristi yhdennellätoista sijallaan itsensä semifinaaleihin.

Toisessa semifinaalilähdössä i20 Supercarit saivat vastaansa maailmanmestarit Johan Kristofferssonin, Mattias Ekströmin ja Petter Solbergin.

Ensimmäisen mutkan jälkeen GRX Tanecon kuljettajat olivat sijoilla 4 ja 5, ja valitsivat toisistaan erilaiset strategiat: Timerzyanov ajoi jokeri-kierroksensa heti kisan alussa, kun Grönholm taas jatkoi kunnioitettavien kierrosaikojen takomista. Viimeisen kierroksen spinnauksesta kärsinyt Timerzyanov oli semifinaalin kuudes. Hänen tiimikaverinsa sen sijaan nappasi kolmannen sijan ja samalla himoitun finaalipaikan!

– Tiesimme, että semifinaalissa olisi tapahduttava jotain, jotta meillä olisi mahdollisuus päästä finaaliin, Grönholm sanoi. – Kerrankin ensimmäinen mutka sujui osaltamme hyvin, ja tehokas strategiamme puri.

Timerzyanov oli turhautunut karsiuduttuaan finaalista.

Finaalissa Grönholm oli ensimmäisen mutkan jälkeen kolmantena edellään Johan Kristoffersson ja Mattias Ekström ja takanaan kolme Peugeot 208 -kilpuria. Timmy Hansenin ja Sébastien Loebin ahdistaessa Grönholm onnistui pitämän ruotsalaisen takanaan, mutta ranskalaiskuski vei pidemmän korren jokeri-kierroksilla.

– Minulla ei ollut mitään paineita. Ajoin paljon puhtaammin kuin aiemmin viikonlopun aikana, ja onnistuin saamaan hyvän rytmin päälle. En malta odottaa USA:ta ja seuraavaa kisaa. Osa kilpakumppaneistamme oli testannut etukäteen täällä Latviassa, mutta Austinin kisaan lähdemme kaikki niin sanotusti samalta viivalta.

GRX Taneco vankisti entisestään neljättä sijaansa tallien MM-pisteissä ennen kauden 2018 kolmea viimeistä osakilpailua. Grönholm on edelleen kuljettajien MM-pisteissä seitsemäntenä ja Timerzyanov puolestaan kuroi kiinni eroa yhdeksänteen sijaan nähden.

– Jokaisessa kisassa tavoitteenamme on ollut nähdä i20 Supercar -automme finaalissa, tallipäällikkö Jussi Pinomäki painotti.

– Kilpailu on todella kovatasoista ja meidän on uutena tiiminä vaikea lyödä itsemme läpi. Niclas on myös melko kokematon lähimpiin kilpakumppaneihinsa verrattuna. Hän kuitenkin edistyy hyvin, ja intohimonsa ja päättäväisyytensä ansiosta Niclas saavuttaakin nyt ansaitsemiaan tuloksia. Myös Timurilla suunta on ylöspäin. Olemme koko tiimi menossa oikeaan suuntaan, ja se koskee muutakin kuin pelkkiä tuloksia.

– Muut testasivat täällä heinäkuussa, ja kaikilla niillä, jotka olivat edellämme aina semifinaaleihin saakka, oli ollut mahdollisuus tutustua rataan etukäteen. Meillä oli siis paljon kiinniotettavaa. Semifinaalissa meillä oli kerrankin onni puolellamme ja pääsimme finaaliin. Siellä Niclas väläytti potentiaaliaan, mikä on todella positiivista tulevaisuutta ajatellen.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.