Gavin innostui liikaa Kuismasen ja Salon seurassa

Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanmestaruussarjaksi korottama GT1-legioona järjestäytyi kautta varten viikonloppuna Le Castelletin yhteistestissä.

Kahden ajopäivän jälkeen tuloslistan kärjessä oli suomalaisvetoisen MadCroc -tiimin kaksi Corvettea. Ykkösaika meni kolmikon Pertti Kuismanen, Mika Salo ja Oliver Gavin nimiin.

Hurraa-huutoja ei suomalaistiimissä kajahtanut. Tässä vaiheessa kaikki merkit jännittävät, millaisia sanktioita autoihin asennetaan huhtikuun puolivälissä Abu Dhabissa käynnistyvään sarjaan.

Menestyspainot ja kuristajakoot kuullaan maanantaina Pariisissa.

– Oli tarkoitus testata autoa ihan hissukseen yrittämättä liian kovia aikoja. Sitten naapuritiimin Xavier Maassen innostui liikaa ja Gavin päätti näyttää, että täältä pesee. Hän sai rengastestissä uudet kumit ja rupesi turhaan riehumaan. Etukäteen sovitut suunnitelmat menivät pieleen ja nyt jää nähtäväksi, miten tämä vaikuttaa FIA:n sanktiolinjaan, Kuismanen summaili.

– Siihen asti kaikki oli kohdallaan, kun Corvettet olivat olleet hitaimpien joukossa. Eivätköhän kaikki muut merkit vetäneet tietoisesti matalampaa profiilia.

Gavin oli Kuismasen ja Salon tiimissä ainoa, joka pääsi ajamaan kuivalla radalla. Hän täytti rengasvalmistaja Michelinin antamaa tehtävää rengaskokeista kautta varten. Uusilla renkailla britti ei malttanut välttää kiusausta vetää täysillä.

FIA lähetti Paul Ricardille uuden oman testikuljettajan Anthony Davidsonin, joka kokeili kaikkia kuutta merkkiä niiden voimasuhteiden selvittämiseksi. Aiemmin tähän tehtävään valittu Christoph Bouchut ajoi autoja jo aiemmin, mutta tekikin sitten itse kilpasopimuksen kaudesta Lamborghinin kanssa.

Autosta
hyvä tunne

Kuismanen harmitteli menetettyjä kierroksia, kun Corvetteen jouduttiin asentamaan uudet tietokonesysteemit vaihdelaatikon kanssa koettujen ongelmien vuoksi.

– Tunne autosta oli ihan ok, mutta se oli harmi, etten päässyt ajamaan yhtään kierrosta täysin kuivalla radalla. Vähintään joku kulmakivi oli koko ajan kostea, Kuismanen tuumaili.

Salo otti asiat kaikkein rennommin. Mika on vuodesta 2004 lähtien ajanut GT-tasolla.

– Piti vaan ajaa ihan hiljaa täydellä tankilla ja vanhoilla kumeilla. Yllätys oli, miten helppo tätä autoa oli ajaa ja miten hirvittävällä väännöllä se toimii, Salo selvitti.

Salo ja Kuismanen toivovat hartaasti, että Corvetten voimia ei kahlita liikaa.

– Se on selvä, että maanantain tuomion jälkeen siellä on kaksi iloista ja neljä vihaista merkkiä, Salo tuumi.

– Paljon on palloja ilmassa. Pariisissa kuullaan, miten suuri pallo poksahtaa meidän autoomme ja miten paljon ilmaa Corvette saa kuristajakoon myötä. Niistä ne hevosvoimat määräytyvät, Kuismanen kuittaa.

Salo ajaa
kuusi kisaa

Kuismanen ja Salo ajavat yhdessä ainakin kolme viikonloppua. Gavin on Abu Dhabin ja Nürburgringin lisäksi estynyt myös Brnon kisoista, joten Salo ajaa Kuismasen parina ainakin kuusi kisaa.

Yhä Nascar-kisoista neuvotteleva Salo ehti ennen MadCrocin tarjousta torjua vanhan tuttavansa Nigel Stepneyn pyynnön ajaa koko kausi Nissanin GT1-tiimissä.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA