Rehellisyys maan peri

F1-kolumni 21.9.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvostolla ei ollut maanantaina enää paljon tutkittavaa, kun alustava hutkinta oli tehty jo viikkoa aiemmin. Kuten odotettua olikin, Singaporen viime vuoden Grand Prix -synnit sovitettiin jo etukäteen, kun pääjehut Flavio Briatore ja Pat Symonds jättivät Renaultin.

Kaksikon irtisanoutumisessa oli sama leima kuin keväällä, kun Ron Dennis lupautui ennen FIA:n kuulustelua Australian GP-valehtelusta vetäytymään kokonaan F1-näyttämöiltä ja urheilujohtaja Dave Ryan sai potkut. McLaren selviytyi silloin kolmen GP:n ehdollisella ajokiellolla.

Nyt Renault pääsi kahden vuoden ehdollisella.

On perimätietoa, että FIA:n puheenjohtaja Max Mosley vihaa Dennisiä. Briatore on ollut Mosleylle vain ärsyke, ei niinkään vihamies. Yhä edelleen tallejaan johtavat Mosleyn kanssa vähemmän hyvin toimeentulevat Ferrarin Luca di Montezemolo ja Toyotan John Howett. Heidän kaapeistaan ei ole löytynyt vastaavia luurankoja.

Kaksi vuotta sitten McLaren ja Mercedes saivat Mosleyn hyväksymän megamassiivisen sadan miljoonan dollarin sakon Ferrarin teknisten salaisuuksien kaappamisesta. Renault selviytyi nyt kokonaan ilman sakkoja.

Tiettävästi McLaren joutui maksumieheksi jatketusta valheesta. Renault myönsi syyllisyyden heti, kun syytökset kohdistuivat siihen. Rehellisyys maan perii, kuten sanotaan – niin tapahtui tällä erää ainakin FIA:n kabinetissa.

Fernando Alonso ja Renault saivat pitää Singaporen voittonsa. Itse asiassa voiton hylkäämiseen ja MM-pisteiden muuttamiseen olisi vaadittu poikkeuslakia, sillä sääntöjen mukaan joka vuosi 30.marraskuuta jälkeen ei sen kauden virallisia GP-tuloksia voi enää muuttaa.

Näin Nico Rosbergin ensimmäinen GP-voitto siirtyi tuonnemmas.

Briatore ja Symonds saivat kenkää F1-ympyröistä. Kun Symonds pyysi anteeksi, hän pääsi viiden vuoden toimintakiellolla, mutta käytännössä sekin on samanlainen elinikäinen kuin Briatorellakin.

Alonso selvisi jupakasta kuin koira veräjästä. Kuulemoisin Alonsoa odottavalla Ferrarilla tunnelmat olivat jännittyneet, josko espanjalaistähdenkin maine rähjääntyisi kuulusteluissa. Niin ei käynyt. Todisteita ei ole, että kisan voittaja olisi tiennyt tallinsa salaliitosta.

Eikä Ferrarikaan aio vetää Renaultia tilille Felipe Massan MM-mahdollisuuksien tuhoamisesta Singaporen rötöksillään. Se ratkaiseva tankkauskäyntihän meni tuolloin poskelleen Ferrarin oman valovirheen vuoksi.

TS/Heikki Kulta