Ei salattavaa

F1-kolumni 28.2.

Uutuuttaan natisevalla Lotus-tallilla ei ole mitään kätkettävää kilpailijoiltaan tai uteliailta kameramiehiltä.

Heikki Kovalaisen ja Jarno Trullin testipilttuu tarjoaa avoimet näkymät kaikille. Millään sermeillä tai muillakaan näköesteillä ei T127 -autoa yritetä piilotella.

Lotus ei todellakaan sytytä formula 1 -maailmaa tuleen kekseliäisyydellään. Olisikin kohtuutonta vaatia jotain kovin konkreettista kilpailukykyä tiimiltä, joka syntyi vasta viime syksynä.

Trullin, Kovalaisen ja varsinkin Mike Gascoynen työtä voi alkaa arvostella vasta vuoden kuluttua, kun kausi 2011 alkaa. Siihen mennessä on aikaa ollut siksi paljon, että luultavasti seuraava Lotuksen autokin kätketään pimentoon tässä vaiheessa ulkopuolisilta.

Virginillä oli sermit varikkopisteensä edessä jo Barcelonassa. Syy siihen on salaisuus, sillä VR-01 on vielä hitaampi kuin Lotuksen kehitelmä.

Talvitestit livahtivat uusilta talleilta lähes tykkänään ohitse. Kaksi ehti sentään kentälle toiselle puoliajalla. Yksi jäi vielä vaihtopenkille ja yksi missaa luultavasti koko kauden.

Voimasuhteet ovat tänä vuonna harvinaisen hankalasti luettavissa testiajoista. Pitkät vedot raskaalla bensakuormalla ja niiden rengaskulutus ovat ratkaisevat avaintekijät kisamenestyksessä. Pelkällä yhden kierroksen nopeudella ei pitkälle pötkitä.

Barcelonan päätösjakso hämmensi entisestään voimasuhteiden tulkitsemista. Se on varma, että kukaan ei ole yhtä ylivoimaisessa asemassa kuin Brawn lähtiessään viime kauteen.

Luultavaa on, että neljä huipputallia ovat kaikki 2-4 kymmenyksen sisässä. Mercedes tuo uuden aeropaketin vasta Bahrainiin. Kuka tietää, vaikka se nostaisi vielä kärkikvartetin viimeisenä majailevan saksalaismerkin voittotaistoon asti.

Huhutaan, että peliin tulee taas upouusi tupladiffuusorikin. Ross Brawn tosin vakuutti, että tänä vuonna selviydytään ilman ristiriitoja sääntökiistoissa.

Barcelona/Heikki Kulta