Upporikasta
ja rutiköyhää

Japanin GP-kolumni 27.9.

San, ni, ichi... eli kolme, kaksi, yksi noin japanilaisittain. Loppulaskenta tämän vuoden F1-mestaruudesta käynnistyy viikonloppuna kauden kolmanneksi viimeisessä Grand Prix -kisassa Japanissa.

Fuji on uusi rata MM-sarjassa. Alun perin majesteetillisen vuoren nimi merkitsi kuolematonta lintua - tietynlaista Feeniksiä, joka palaneena nousi tuhkasta aina takaisin loistoonsa. Sittemmin Fujin ääntämistä on muutettu. Nyt FU tarkoittaa rikasta, kun JI tarkoittaa samuraita.

Niin tai näin, Kimi Räikkösen MM-taiston kannalta Fujin valloitus olisi äärimmäisen tärkeää. Siten rikkaan samurain kilvoittelu tittelistä nousisi tuhkasta taas Feeniks-linnun lailla loistoonsa.

Ainakaan Jean Todtin mahdolliset hyvästit F1-radoilta eivät tapahdu ilman mestaruutta. Siitä FIA:n McLarenille langettama rangaistus piti jo huolen. Valmistajien titteli menee Ferrarille jo seitsemännen kerran Todtin valtakaudella.

Häiriötekijät kuljettajien mestaruuden valloittamiseksi Ferrarille tuntuvat kasaantuvan päivä päivältä.

Viimeiset vinhat huhut väittävät, että koko Todtin perhe yhdessä Felipe Massan kanssa siirtyisi nostamaan Toyotaa huipulle ensi kaudella.

Kuka tällaista sitten uskoo? Todt on kiinni Ferrarissa elämänsä loppuun asti. Massa ajaa ainakin ensi kauden italialaistallissa ihan niin kuin hänen kivenkova sopimuksensa edellyttää. 2009 on eri juttu, mutta Jean Todt ei silloinkaan liikahda mihinkään Ferrarin pääjohtajan pallilta.

Ferrarin kannalta rohkaisevin huhu tuo Ross Brawnia takaisin Maranelloon ensi vuodeksi. Mikäli sopimus syntyy alansa arvostetuimman britti-insinöörin kanssa, hänestä tulee Ferrarin tallipäällikkö ja samalla tänä vuonna pulmaksi osoittautuneiden epäluotettavan kaluston pilkuntarkka laadunvalvoja.

Brawnin myötä Todt voisi hyvinkin jättää F1-radat ja keskittyä yksinomaan firman pääjohtajan tehtäviin.

Fernando Alonsoa Ferrarille ensi kaudeksi Räikkösen rinnalle työntävät intomielet joutuvat odottamaan ainakin vuoden lisää. Oli Todt sitten tallipäällikkönä tai ei, Massa ajaa Räikkösen tallikaverina myös 2008.

Jos työrauha ratkaisisi tämän vuoden F1-mestaruuden, Ferrari pieksäisi McLarenin yhä mennen tullen. Kenties se loppupeleissä kuitenkin ratkaisee, mihin MM-vaaka kääntyy.

Shizuoka/Heikki Kulta