Alonso-ankka

Japanin GP-kolumni 25.9.

Patrioottisella espanjalaisella F1-lehdistöllä on hätä supersankarinsa Fernando Alonson ensi kaudesta. Samaan aikaan Alonsoon kalseasti suhtautuva brittimedia on talkoissa tasoittaakseen oman megatähtensä Lewis Hamiltonin tietä valtaistuimelle.

Muuta ei tarvita.

Kulovalkean tavoin Grand Prix -piireissä leviää juoru, että Alonso olisi siirtymässä McLarenilta Ferrarille Kimi Räikkösen tallikaveriksi.

Niin voi tietysti tapahtuakin - mutta aikaisintaan 2009.

Ennen kuin käynnisti huhumyllyn pari espanjalaistoimittajaa kyseli TS:ltäkin kautta rantain Span varikolla, miten Räikkönen mahtaisi suhtautua ajatukseen, että Alonso tulisi hänen rinnalleen ensi vuodeksi. Vastasin, että Kimillä tuskin olisi mitään sitä vastaan, mutta muuten Ferrarilta kyllä riittäisi vastalauseita.

Alonson maine Ferrarilla on lattianrajassa. Tuntuu vitsiltä, kun joku väittää Ferrarin haluavan palkita tallipaikalla Alonson paljastukset McLarenin osuudesta vakoilujupakassa. McLarenin väitetään vapauttavan tähtensä, kun Ferrari lopettaa syyttelyn siviilioikeudessa.

Ferrarilla väitetään vellovan valtataistelu Jean Todtin ja Fiat-patruuna Luca di Montezemolon välillä. Tietäväiset uskovat, että Todtin ura tallipäällikkönä on ohitse, kun Montezemolo jyrää Alonson Kimi Räikkösen tallikaveriksi.

Ei pidä uskoa moiseen.

Todt jatkaa myös ensi vuonna nykyisessä virassaan Ferrarin kilpajohtajana. Eikä hänellä ole aikomustakaan luopua Felipe Massasta, jota vinhassa huhumyllytyksessä työnnetään Alonson tieltä pois Toyotalle.

Alonso ei viihdy McLarenilla, koska joutuu taistelemaan tasa-arvoisesti Lewis Hamiltonin kanssa. Miten ihmeessä hän pääsisi Ferrarilla helpommalla Räikkösen kanssa - varsinkin, kun Kimi on ajanut tallissa jo vuoden enemmän.

Kummatkin kuljettajat tunteva Aki Hintsa sanoo suoralta kädeltä, että ajaminen Räikkösen tallikaverina tuhoaisi täysin Alonson henkisesti.

Vinhasta huhusta periaatteessa hyötyy eniten Hamilton. Alonson asema McLarenilla horjuu jo muutenkin. Maailmanmestarin tyrkyttäminen Ferrarille taas on omiaan sekoittamaan italialaistallin työrauhaa.

Fuji/Heikki Kulta