Ferrarin viimeisin moottorikehitys jää käyttämättä kisoissa

Kimi Räikkösen menoa  Yhdysvalloissa 25. lokakuuta. AFP/Clive Mason
Kimi Räikkösen menoa Yhdysvalloissa 25. lokakuuta. AFP/Clive Mason

Ferrari ei loppujen lopuksi sitten käyttänytkään viimeisiä kehityspolettejaan Yhdysvaltain Grand Prix -viikonloppuun rahdatuissa viidensissä kisamoottorissaan.

Tallit sopivat täksi kaudeksi, että niillä on 32 kehityspolettia käytettävissään voimayksiköidensä tehostamiseen vuoden aikana. Ferrari käytti kolmea vaille loput polettinsa kotikisaan Monzaan. Austinissa Maranellon miehistön uumoiltiin hyödyntävän nuo viimeiset edistyskeinot, mutta niin ei käynytkään.

Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ottivat kymmenen lähtöruudun rangaistukset pelkästään siitä, että autoihin asennettiin kauden viidennet moottorit. Kuljettajaa kohti kiintiö koko kaudella on vain neljä konetta.

Kuljettajien ja tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen mukaan aikatauluista ja ratkaisuista päätettiin jo tammikuussa.

Austinin varikolla syntyi käsitys, että Ferrari päätti olla hyödyntämättä noita kolmea kehityspolettia kisa-autossaan, koska viimeisin moottoriversio olisi merkinnyt erilaista arkkitehtuuria, ja olisi vaatinut kavennusta, jolloin koko kori olisi pitänyt modifioida. Päästäkseen kisoihin auton olisi siinä tapauksessa täytynyt läpäistä myös uusi törmäystesti.

Ferrarin uusittu paketti toimitetaan FIA:n tarkastukseen ennen Abu Dhabin finaalikisaa, mutta Turun Sanomien tietojen mukaan sitä ei käytetä tämän vuoden kisoissa. Ferrarilla on kuitenkin näin kaikki kehityspoletit käytettynä tältä vuodelta, joten se voi keskittyä ensi vuonna kokonaan uusiin 32 edistysaskeleeseen.

Tiettävästi Renault tekee aivan samoin Red Bullin moottorin kanssa.

Meksikon kisaan Ferrari pääsee valmistautumaan täysillä ilman etukäteen langettuvia rangaistuksia. Ferrarilla on Meksikosta kaksi kaksoivoittoa, joista ensimmäisen ajoivat Jacky Ickx ja Clay Regazzoni 1970 ja toisen Alain Prost ja Nigel Mansell 1990.

Turun Sanomat, Mexico City

LUIS VASCONCELOS