F1

Räikkönen osaa kannustaa tiimiään, Alonso ei

Kimi Räikkönen kuljettajien paraatissa Suzukassa sunnuntaina. AFP/Yuriko Nakao
Kimi Räikkönen kuljettajien paraatissa Suzukassa sunnuntaina. AFP/Yuriko Nakao

Suomalaisen ja espanjalaisen formulamestarin luonne-erot ponnahtivat esiin Japanin Grand Prix -kisassa sivullisten hämmästeltäväksi.

Siinä missä tuplamaailmanmestari Fernando Alonso purki kiukkuaan kisan aikana, siinä vuoden 2007 F1-valtias Kimi Räikkönen etsi neljännestä sijastaan hyviä puolia.

Toki on eri asia jäädä MM-pisteiden ulkopuolelle, kuten tehottomalla McLarenilla Suzukassa 11:nneksi päätynyt Alonso teki. Toisaalta, neljäs sija ei Räikkösen ansioluettelossa paljon paina.

– Neljäs sija oli parasta, mihin saatoimme pystyä, sanoi Räikkönen, joka petrasi lähtöruutusijaansa maaliin mennessä kaksi pykälää.

Hän on sisäistänyt roolinsa Ferrarin loppukauden kakkosmiehenä. Kun tallitoveri Sebastian Vettel on MM-pisteissä karussa, Räikkösen tehtävä on pitää yllä hyvää tuulta.

– Teimme hyvät rengasvalinnat. Olimme kilpailukykyisiä, joten on oltava tyytyväinen. Teemme hyviä asioita ja menemme eteenpäin.

Ferrari keräsi yhteensä 27 pistettä, kun Mercedes nettosi maksimaaliset 43. Tämä oli kahdeksas kisa, missä Ferrari sai vähintään 25 pistettä. Paras tulos oli Singaporen 40 pisteen ilta, kun kummatkin kuljettajat olivat palkintopallilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Singaporessa kompuroinut Mercedes palasi omalle paikalleen, kun Lewis Hamilton ja Nico Rosberg valtasivat palkintopallin kaksi ensimmäistä sijaa ennen kolmanneksi sijoittunutta Vetteliä.

Viidenneksi jäänt Valtteri Bottas läheni Räikköstä välillä, kun Ferrari-kuljettaja joutui ohittelemaan kierroksella jääneitä hitaampiaan.

– Pikkuisen menetin aikaa, kun ohitin joukon kaksi ensimmäistä autoa. Edellä menneet hiljensivät suunnilleen samaan aikaan, joten pääsin kätevästi ohi, Räikkönen ruoti.

Ferrari teki lauantain aika-ajossa havainnon, että kovempi kumiseos toimii Suzukassa paremmin. Taktiikka kannatti kilpailussa.

– Meidän molempien mielestä kovemman seoksen renkaat olisivat parempia kisaan, kun ne tuntuivat niin hyviltä ensimmäisessä aika-ajossa. Niin myös oli, Räikkönen kiitteli.

Räikköstä jäi hieman harmittamaan lauantain aika-ajo, jossa hän ei Red Bullin Daniil Kvjatin rajun ulosajon takia ehtinyt vetää toista nopeaa kierrostaan.

– Jo lauantaina auto tuntui hyvältä. Tänäänkin tuntui hyvältä niistä lähtökohdista, joista kilpailuun lähdimme. Kaikki toimi ok. Meillä oli hyvä kilpailusuunnitelma, ja oikea-aikaiset varikkostopit, Räikkönen kehui.

Turun Sanomat, Suzuka

TS-STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
no huh huh
näinkö
Varmaan Kimi olisi kannustanut tiimiään jos olisi jäänyt yhdenneksitoista.. vai olisiko?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mud
Itse asiassa
Edelliskauden autolla, joka oli todella kaukana kilpailukykyisestä autosta, Kimi luotti tiimiin, ja uskoi koko ajan siihen, että tämä tiimi, jos kuka, pystyy korjaamaan tilanteen, ja tekemään asiat oikein. Sillä tavalla luodaan sellainen ympäristö, ja ilmapiiri, jossa tiimi luottaa kuljettajaan, ja kuljettaja luottaa omaan tiimiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.