Greenwood osaa jättää Räikkösen rauhaan oikealla tavalla

Dave Greenwood ja Kimi Räikkönen Monzan radalla 6. syyskuuta. Kuva: Jean Francois Galeron
Dave Greenwood ja Kimi Räikkönen Monzan radalla 6. syyskuuta. Kuva: Jean Francois Galeron

Kimi Räikkösen komein Grand Prix -voitto viettää kohdakkoin kymmenvuotisjuhlaa. 9. lokakuuta 2005 Japanissa Räikkönen nappasi McLarenilla täysosuman noustuaan kärkeen viimeisen kierroksen upealla ohituksella Renaultin Giancarlo Fisichellasta.

Tuolloin Fisichellan auton suorituskyvystä vastaavana insinöörinä toimi Dave Greenwood. Nyt britti on Räikkösen kilpainsinöörinä Ferrarilla.

Turun Sanomat sai Greenwoodin kahdenkeskiseen haastatteluun kiireiden keskellä. Miehen rauhallinen olemus teki heti vaikutuksen. Ei ole vaikeaa päätellä, miksi Ferrari pestasi juuri Greenwoodin suomalaiskuskinsa lähimmäksi luottomieheksi Maranelloon.

Kokenut insinööri vapautui työmarkkinoille viime syksynä, kun Marussia Manor -tallin taru päättyi Venäjän GP-kisan jälkeen.

– Toimin Marussialla pääinsinöörinä. Kun jäin ilman työpaikkaa, olin onnekas, kun Ferrari otti yhteyttä ja pääsin tiimiin, Greenwood taustoittaa.

Räikkösen Greenwood tapasi ensi kerran viime kauden jälkeen Abu Dhabin yhteistestissä marraskuun lopussa.

– En tuntenut Kimiä entuudestaan lainkaan. Tietysti tiesin, kuka hän on – kuten varmasti melkein jokainen muukin maapallolla.

Räikkösen mainetta kasvattanut tokaisu radioon Abu Dhabin GP-kisassa 2012 ’’Jätä minut rauhaan, tiedän mitä teen’’, on erityisen tuttu Greenwoodille.

Räikkösen viesti meni silloin Lotuksella hänen toisena kilpainsinöörinään toimineelle Simon Rennielle. Rennie taas oli Greenwoodin läheinen työkaveri yhteisillä ajoilla Renaultilla.

Aiheuttiko tuo kuuluisa tokaisu sitten jotain ennakkotunteita Greenwoodille ennen töiden aloittamista Räikkösen kanssa?

– Tiesin siitä hyvinkin, koska tunsin Simonin niin hyvin, ja tietysti olin puhunut siitä hänen kanssaan. Olihan se epätavallinen juttu, ja herätti silloin ajatuksia, mutta omalta puoleltani asia on ollut koko ajan täysin selvä. Jos minulla ei ole sanottavaa kuljettajalle, en sano mitään. Jos on jotain tähdellistä, ilmoitan siitä kyllä radiolla.

– Kun tekee töitä Kimin kaltaisen kuljettajan kanssa, täytyy ottaa huomioon hänen laaja kokemuksensa, missä hän ollut, miten voittanut mestaruuden, miten taistellut titteleistä, ja kuinka monta vuotta hän onkaan ajanut näitä kisoja. Puhumme kyllä radiossa. Jos on tärkeää sanottavaa, sanon sen, jos ei ole tärkeää, en sano mitään. Siitä Kimi pitää, Greenwood linjailee.

Entä joutuiko Greenwood muuttamaan omaa lähestymistään lähtiessään Räikkösen kelkkaan?

– En oikeastaan. Tietysti jokaista kuljettajaa täytyy lähestyä tietyllä tavalla kommunikoidessamme, miten teemme töitä. F1 on F1:tä – olet sitten missä tiimissä tahansa. Prosessit ovat samat – se, miten lähdetään ajamaan kilpaa, miten analysoidaan datat, miten puhutaan kuljettajille. Se on aina samaa, vaikka tietysti pientä hienosäätöä tulee siitä, miten kuljettaja haluaa hoitaa hommansa. Työkalut ja työtapa ovat kuitenkin aina samat.

Kuluva kausi on ollut Räikköselle tiimeineen melkoisen vaikea. Takaiskuja on tullut paljon.

– Niitä voi pitää takaiskuina tai aallonpohjina, minä tahansa, mutta loppupeleissä uskon vahvasti, että me teemme itse oman onnemme. On ollut aikoja, jolloin emme tiiminä ole tehneet parasta työtä, ja on ollut aikoja, jolloin Kimi ei ole parasta työtä. Tärkeintä on, että olemme olleet koko ajan hyvin rehellisiä toisiamme kohtaan, ja olemme päässeet hyvin eteenpäin.

– Olemme yhtenäinen ryhmä – Kimi, insinöörit ja mekaanikot – ja kaikki tekevät työnsä. Uskoakseni olemme nyt vahvemmissa asemissa kuin kauden alussa. Tiesimme, että alussa on hankalaa, kun niin paljon uusia ihmisiä oli tekemässä yhdessä töitä. Siitä asti on tapahtunut paljon asioita, ja tämä ryhmä on hioitunut hyvin yhteen.

– Tietysti on ollut asioita, jotka eivät ole olleet hyvin hallinnassa. Olemme ponnistelleet parantaaksemme, olemme tulleet entistä tiiviimin yhteen ja siinä on Kimillä isot ansionsa.

Räikkösen asenne vaikeuksien keskelläkin on tehnyt Greenwoodiin suuren vaikutuksen.

– Olen hyvin tyytyväinen tehdessäni töitä Kimin kanssa. Kimin lähestyminen ja asenne ovat auttaneet paljon, ja nyt asiat sujuvat hyvin.

– Ensi vuonna on varmasti helpompaa, kun menemme talvitesteihin niin, että tunnemme toisemme hyvin. Meillä on paljon parempi rakennuspohja ja kuva siitä, mitä Kimi haluaa autolta. Viime talvena oli vielä paljon hakemista. Nyt asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Enää ei puhuta isoista edistysaskeleista, vaan pienistä yksityiskohdista.

Voittaminen on tietysti niin Räikkösen kuin Greenwoodin tavoitteena.

– Tietysti voitot merkitsevät jotain silloin, kun ne tulevat. Ei saa käsittää väärin. Haluan ehdottomasti voittaa, mutta se ei muuta lähestymistämme siihen, miten teemme töitä. Sen kustannuksella ei yritetä voittaa. Kun hyvä päivä osuu kohdalle, ja teemme parasta työtä, sen pitäisi tuottaa myös voitto. Siihen keskitytään vasta silloin sillä hetkellä.

Turun Sanomat, Singapore

HEIKKI KULTA

FAKTAT

Dave Greenwood

F1-ura:

2000 BAR-Honda. Auton dynamiikan insinöörinä. 2004 BAR-Hondan kolmannen auton insinöörinä (kuljettajana Anthony Davidson).

2005 Renault. Aluksi Giancarlo Fisichellan auton suorituskyvyn vastaavana insinöörinä. 2007 Fisichellan kilpainsinöörinä. 2008 Fernando Alonson kilpainsinöörinä.

2010 Virgin. Pääinsinöörinä, kun talli muuttui Marussia Manoriksi. Lähti, kun talli lopetti 2014.

2015 Ferrari. Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.