McLarenin päivitysteho Suzukan arvoitus

Kauden kaukana Brawnien vauhdista aloittanut McLaren toi Singaporen viikonloppuun kaikkein pitkälle jalostetuimman auton peräpään ilmavirtoja hyödyntävän tupladiffuusorin. Se on kapeampi ja keskiosaltaan kolmikulmainen aiempaan epäsymmetriseen neliskulmaiseen verrattuna.

Uudistus paransi selvästi auton toimivuutta, kun niin kipeästi kaivattua downforce-tehoa tuli huomattavasti lisää jo hitaammissa nopeuksissakin.

Ratkaisu auttaa vähentämään myösMP4-24 -auton rataherkkyyttä eri ajokorkeuksilla. Erityisesti se toimi niin kovin röykkyisellä katuradalla kuin Singaporessa päällystystöiden jälkeenkin vielä oli.

Jo Monzassa alhaisen downforcen radalla McLarenilla oli paalu sekä keveämmillä kahden pysähdyksen taktiikalla aika-ajon käyneillä ja raskaammilla autoilla yhden stopin taktiikan valinneiden joukossa.

Singaporessa Hamilton otti toisen perättäisen paalupaikan. Heikki Kovalaisen nopeus ei koskaan päässyt esiin, koska hän ei ehtinyt tehdä finaalikierrosta lainkaan pehmeämmillä kumiseoksilla.

Whitmarsh
odottaa pinnoja

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh odottaa viimeisimmän päivityksen siivittävän autoja myös Japanissa, Brasiliassa ja Abu Dhabissa. Tähtäimessä on napata Ferrarin kolmen pisteen johto kiinni ja nousta valmistajien MM-pronssille.

– Tiedämme toki, ettei Suzukassa ole helppo voittaa. Se on erittäin nopeiden kaarteiden rata ja sellaisilla meillä on ollut ongelmia alkukesästä. Uskon kuitenkin, että olemme pystyneet parantamaan merkittävästi sitten Silverstonen, Whitmarsh sanoo.

– Odotan Singaporeen tuotujen kehitysosien auttavan meitä myös parempaan tulokseen jatkossa. Erityisesti uusi pohjalevy nosti kilpailukykyämme. Odotamme kiinnostuneina, mitä vauhtimme on muutamiin päävastustajiimme nähden Suzukan kaltaisella radalla.

Diffuusori tuotiin nopeasti McLarenin autoihin keväällä, mutta vasta kesällä se alkoi tuottaa odotettua tehoa. Nyt käytössä on paras mahdollinen tähän nykyiseen autoon sopiva kehitysversio.

– Ei sitä ihan viimeisen päälle tähän autoon saa, mutta parempaa ei tähän autoon, tähän vaihdelaatikkoon ja näihin jousituspaikkoihin pysty tekemään. Aika lailla maksimia takapää nyt on. Ensi vuoden autoon sitä pystytään kehittämään sitten alusta asti juuri siihen sopivalla tavalla, Heikki Kovalainen arvioi.

Ei hyvä
paperilla

Kovalainen on ainoana kuljettajana kerännyt pisteitä kuudesta viimeisestä kisasta. Ensimmäinen visiitti Suzukan haasteisiin ei miestä saa suuriin odotuksiin.

– Ei se ainakaan paperilla näytä miltään ihannepaikalta tälle autolle, koska siinä on yhtäläisyyttä sekä Istanbuliin että Silverstoneen, missä meillä oli hankaluuksia. Mutta ei luovuteta. Ajetaan täysillä alusta loppuun, Kovalainen sanoo.

Jälleen kerran huomio kiinnittyy siihen, miten Kovalainen pystyy käyttämään renkaita tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin verrattuna.

Turun Sanomat, Suzuka

PAOLO FILISETTI

HEIKKI KULTA