Mercedes vain suosittaa kuskeja asiakastalleille

Mercedeksen kilpajohtaja Norbert Haug haluaa haihduttaa väitteet, että nimenomaan McLarenin puoli ei haluaisi talliin saksalaista kuljettajaa talliin.

– Vuonna 1998 neuvottelimme tiiviisti Michael Schumacherin kanssa, mutta se ei lopulta johtanut sopimukseen, Haug muistuttaa.

– Sen jälkeen olemme ottaneet yhteyttä myös Sebastian Vetteliin ja Nico Rosbergiin, mutta kun kuskeilla on sopimus toisen tallin kanssa, meidän on ollut vaan pakko hyväksyä se. On kuitenkin väärin väittää, ettei McLaren olisi halunnut saksalaista kuljettajaa, Haug korostaa.

Vain ehdotuksia
asiakastalleille

Heikki Kovalaisen sopimus McLarenin kanssa päättyy tähän kauteen.

– Heikki on tehnyt paljon parempaa työtä kuin mitä joskus on näyttänyt ulospäin. Hänellä on ollut vaikeuksia rengaspuolella, mutta niin ollut ollut monella muullakin kuljettajalla. Monzan aika-ajo oli paras esimerkki siitä, mihin Heikki pystyy. Se oli aivan fantastinen kierros. Usein Heikki on muutenkin bensiinit huomioiden ollut Lewis Hamiltonin tasolla ja jopa parempikin, Haug sanoo.

Haugin mukaan Mercedeksellä ei ole sanavaltaa asiakastallien kuskivalintoihin, mutta ehdotuksia voidaan tehdä. Näin onkin miellettävissä, että Nico Rosbergin siirtymisellä Brawnille ja vaikkapa Kovalaisen lähdöllä mahdollisesti Force Indialle olisi Mercedeksen suositus.

Force Indialle
toinen omistaja

Force India nostaa profiiliaan, kun tallin toiseksi omistajaksi tulee upporikas Luciano Secchi. Hän on lunastanut tallia Spykerina hallinneen Michiel Molin 50 prosentin osakkuuden ja taannut satsauksen talliin. Mm. Speedcar -sarjan luojiin kuuluva Secchi maksaa jatkossa Mercedeksen moottori- ja McLarenin autolaskut.

Vijay Mallya säilyttää äänivallan Force Indialla, mutta Secchi tuo hänen kipeästi kaipaamansa taloudellisen tuen.

Kuskipuolella Force Indian suunnitelmissa on pitää joko Adrian Sutil tai Vitantonio Liuzzi ja hakea tämän rinnalle nimekkäämpi ja kokeneempi kuljettaja.

Turun Sanomat, Singapore

HEIKKI KULTA