Ahne Nico maksoi kalliisti

Koko vuoden Grand Prix -pokaalia jahdannut Nico Rosberg heitti kauden parhaan tilaisuutensa hukkaan Singaporessa, missä vauhti oli hyvin riittänyt ainakin kakkospaikkaan kisassa.

Williamsin ykköskuski teki kuitenkin vuoden raastavimman virheensä kiitäessään varikolta takaisin radalle. Kaistaviiva ylittyi ja siitä tuli rangaistus, joka tuhosi podium- ja pistehaaveetkin tykkänään.

– Se oli ihan oma virheeni. On erilaista ajaa siihen kohtaa satasta täydellä tankilla kuin kuuttakymppiä harjoituksissa, kun jarruttaa samassa kohdassa. Nämä ovat niitä pikkuasioita, joissa täytyisi olla tarkempi, Rosberg tukisti itseään.

– Tämä kisa oli viime vuoden tapaan meidän mahdollisuutemme, mutta emme käyttäneet sitä hyväksemme. Toivon parasta, kun pääsin startissa ohitse Sebastian Vettelistä. Olin onnellinen, kun tiesin, että toinen sija on mahdollinen. Halusin vaan liikaa. Ajoin ihan limitissä Lewis Hamiltonin takana, enkä halunnut menettää mitään varikkokäynnillä. Siksi se meni vähän överiksi.

Rosberg ylisti Hamiltonia ja vakuutti saaneensa aika moisen oppitunnin.

– Minun olisi pitänyt tehdä kuin Lewis, jolla on koko ajan eräänlainen turvaväli äärirajalla ajamiseen. Hän ajoi koko ajan hieman sen alapuolella ja teki sen loistavasti. Sain aitiopaikalta seurata, miten Lewis kontrolloi startin ja sitten uudelleen lähdön turva-auton jälkeen. Hän ei ollut limitillä, vaan olisi voinut ajaa kovempaa, Rosberg analysoi.

Myös Vettel
ahnehti liikaa

Sebastian Vettelin mahdollisuudet MM-taistossa kuihtuivat liki olemattomiin, kun Red Bullin saksalaistähti hurjasteli varikkokäynnillä ylinopeutta ja sai siitä varikolleajorangaistuksen. Se pudotti hänet varmalta näyttäneeltä kisan kakkossijalta neljänneksi.

–Minulla ei sillä varikkokäynnillä ollut erityistä kiirettä, joten en osaa selittää sitä. Ehkä se oli auton elektroniikkaan liittyvä juttu, Vettel ihmetteli.

Red Bull-tallin murheen päivää täydensi Mark Webberin keskeytys jarruongelmien pohjustamaan ulosajoon viisitoista kierrosta ennen maalia. Talli on nyt valmistajien MM-sarjassa toisena 42,5 pistettä sarjaa johtavasta Brawn-tallista, kun jaossa on enää 54 pistettä.

– Ankara pettymyshän se oli, kun tänään olisi pitänyt saada helposti kakkossija. Todella harmi Vettelille, sillä hän ajoi hyvän kilpailun nousemalla neljänneksi kaiken tapahtuneen jälkeen, Red Bull-tallin johtaja Christian Horner totesi.

Turun Sanomat, Singapore

HEIKKI KULTA