KERS-panostus suisti Kubican alamäkeen

Robert Kubican F1-ura on edennyt koko ajan nousujohteisesti, kunnes tänä vuonna on tullut lunta tupaan ja jäitä porstuaan. Ainoa kärkipään sijoituskin tuhoutui avauskisassa Australiassa kolariin Sebastian Vettelin kanssa.

– F1:ssä saat sitä, mitä ansaitsetkin. Me emme tallina vain ole ansainneet tätä parempaa, Kubica kuittaa.

– Käytännössä projektimme meni pieleen, kun keskityimme KERS-systeemin suunnitteluun ja kehittämiseen ja auto vain rakennettiin sen ympärille. Kun katsoo, mitä Ferrari ja McLaren tekivät, ne menivät eri tavalla ja suunnittelivat autonsa uusille aerodynaamisille säännöille ja asensivat sitten KERS:in siihen.

– Ensimmäisistä testeistä lähtien tiesimme, että meiltä puuttui downforce-tehoa ja pitoa, mitä olisi vaadittu kilpailukykyiseen kauteen. Teimme vaaditut muutokset ja silloin oli jätettävä KERS pois. Käytännössä heitimme roskakoriin koko talvityömme hedelmät.

– Teimme tiiminä väärät ratkaisut ja siitä BMW maksaa kovimman hinnan vetäytyessään F1-urheilusta. Uskon, että jos olisin voittanut viime vuonna mestaruuden, BMW olisi lähtenyt pois saman tien, koska heidän tarkoituksensa olisi jättää hyvästit korkeimmalla tasolla.

Uusi paketti
päätöskisoihin

Entä mitä Kubica odottaa kauden neljästä viimeisestä kisasta, kun käytössä on vielä viimeisin uusi aeropaketti?

– Täytyy kehua tiimiä siitä, että vaikka BMW:n lähtöuutinen oli sellainen pommi, kukaan ei ole kadottanut motivaatiotaan. Olemme yrittäneet kehittää autoamme ja töitä on tehty kenties kovemmin kuin koskaan. Auto on nyt kilpailukykyisempi kuin kauden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä. Saamme Singaporeen ison kehitysasteen ja sen pitäisi auttaa meidät aika-ajossa kärkikymmenikköön.

– Henkilökohtaisesti pidän kolmesta seuraavasta radasta kovasti ja uskon pärjääväni hyvin Singaporessa. Toivottavasti kehityspalat auttavat meidät vielä palkintopallille tällä kaudella, Kubica haikailee.

Turun Sanomat, Singapore

LUIS VASCONCELOS