Ron Dennis käärii hihat McLarenin nostoon

McLarenin mitta-asteikolla pahaksi póhjakosketukseksi laskettava viides sija valmistajien MM-sarjassa ilman ainuttakaan palkintosijoitusta johti merkittäviin mullistuksiin kilpatiimin johdossa.

Ron Dennis on taas tallipäällikkö, ja vuodesta 2009 tiimiä luotsannut Martin Whitmarsh siirtyy toisarvoisiin tehtäviin.

Dennis täyttää kesäkuun alussa 67 vuotta. Virallisista tallipäälliköistä vain 71-vuotias Frank Williams on iäkkäämpi, joskin käytännössä Groven tiimiä johtaa jo toista vuotta hänen tyttärensä Claire Williams.

On selvää, että tänään uuden MP4-29 -autonsa netissä esittelevä McLaren ei voi kuin parantaa esityksiään viime kaudesta. Toisaalta niin olisi varmasti tapahtunut myös Whitmarshin käskyttämänä.

Dennis tuli aikanaan McLarenin johtoon samanlaisissa tunnelmissa syksyllä 1980. Silloin Wokingin tiimi oli sijoittunut toisen kerran peräkkäin seitsemänneksi valmistajien MM-sarjassa, ja viimeisin voitto oli tullut James Huntin ajamana Japanissa 1977.

Dennis toi oman Project Four -projektinsa Wokingiin ja palkkasi autosuunnittelijaksi John Barnardin. Siitä alkoi MP4-autotunnuksen menestyspolku. Nyt tämän vuoden McLaren MP4-29 esitellään tiimin verkkosivuilla. Auto on läpäissyt kiristyneet törmäystestit ja aloittaa talvitestit ensi tiistaina Jerezin radalla Espanjassa.

Jenson Button aloittaa nyt viidennen kautensa McLarenilla, joten hän on ensi kertaa Dennisin alaisuudessa. Aivan uutena kuljettajana mukaan tulee Tanskan Kevin Magnussen, jonka isän Jan Magnussenin Dennis aikanaan nosti nielurisaleikkaukseen joutuneen Mika Häkkisen varamiehenä Tyynenmeren GP-kisaan 1995.

McLaren menetti viime kauden jälkeen seitsemän vuotta nimikkosponsorina toimineen Vodafonen vetoavun. Uusi auto esitellään vielä ilman uutta päätukijaa.

Dennis tietää, että McLarenin massiivisen vahva tekninen osasto on Whitmarshin aikana kokenut melkoisia menetyksiä, kun mm. Pat Fry ja Paddy Lowe siirtyivät muualle.

Nyt McLarenin teknisenä johtajana toimii yhdessä Fryn kanssa voittaja-autot tiimille suunnittelut Tim Goss. Vahvaa kokemusta omaa myös urheilujohtaja Sam Michael.

McLaren ajaa vielä tämän kauden Mercedeksen asiakasmoottoreilla, mutta loikkaa sitten vuodeksi 2015 Hondan tehdastiimiksi. Insinööripuolelle on vuodeksi 2015 värvätty jo Adrian Neweyn työkaverina Red Bullilla toiminut aerodynamiikan huippumies Peter Prodromou.

Tuorein vahvistus on Lotukselta McLarenin pääinsinööriksi hankittu Ciaron Pilbeam. Pilbeam muistetaan Mark Webberin kisainsinöörinä McLarenilla. Kun Simon Rennie siirtyi Lotukselta Kimi Räikkösen toisen kilpainsinöörin vakanssilta Webberin rinnalle, Pilbeam siirtyi Lotukselle pääinsinööriksi.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Webber ja McLaren?
"Pilbeam muistetaan Mark Webberin kisainsinöörinä McLarenilla."
Mark Webber ei ole koskaan ajanut McLarenilla. Pilbeam oli Webberin kisainssi Red Bullilla
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »