Verstappen sai vihdoin ensimmäisen paalunsa

EPA/Zsolt Czegledi
Max Verstappen Unkarissa 3. elokuuta.
Max Verstappen Unkarissa 3. elokuuta.

Heikki Kulta

Budapest

Uran 93. aika-ajo toi vihdoin ensimmäisen paalupaikan syyskuun lopussa 22 vuotta täyttävälle Max Verstappenille. Red Bullin hollantilaistähti onnistui päihittämään Mercedeksen Q3-finaalivaiheen moottoritehot ja lunasti paalun 18 tuhannesosan erolla Valtteri Bottakseen. Viime vuoden paaluaan puolustanut Lewis Hamilton jäi kolmosruutuun.

– Tätä tässä enää puuttuikin. Auto on toiminut hyvin koko viikonlopun ja olen todella tyytyväinen tulokseen, Verstappen suitsutti taiston taottua.

Paalupaikka on ensimmäinen Hondan moottorilla sitten Kanadan GP:n 2005, kun Jenson Button oli nopein BAR-Hondalla. Verstappen on nyt F1-historian neljänneksi nuorin paalumies. Hänellä on tilillään seitsemän voittoa ja hän on kerännyt eniten pisteitä neljästä viimeisestä kisasta.

– Mutta eniten pisteitä pitää pystyä keräämään koko kaudesta, ei vain neljästä kisasta, Verstappen muistutti.

Tallikaverinsa Hamiltonin viidennen kerran tällä kaudella lyönyt Bottas latautui jo sunnuntain kisaan.

– Näistä asemista taistellaan täysillä voitosta. Sunnuntain tulos vasta ratkaisee koko viikonlopun, Bottas muistutti.

Kimi Räikkönen nosti Alfa Romeon Q3-finaaliin, mutta joutui siinä tyytymään kymmenenteen ruutuun.

Aika-ajotulokset

Q3:

1. Max Verstappen Red Bull 1.14,572

2. Valtteri Bottas Mercedes –0,018 (1.14,590)

3. Lewis Hamilton Mercedes –0,197 (1.14,769)

4. Charles Leclerc Ferrari –0,471 (1.15,043)

5. Sebastian Vettel Ferrari –0,499 (1.15,071)

6. Pierre Gasly Red Bull –0,878 (1.15,450)

7. Lando Norris McLaren –1,228 (1.15,800)

8. Carlos Sainz Jr McLaren –1,280 (1.15,852)

9. Romain Grosjean Haas –1,441 (1.16,013)

10. Kimi Räikkönen Alfa Romeo –1,469 (1.16,041)

Q2:

11. Nico Hülkenberg Renault 1.16,565

12. Alexander Albon Toro Rosso 1.16,687

13. Daniil Kvjat Toro Rosso 1.16,692

14. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo 1.16,804

15. Kevin Magnussen Haas 1.17,081

Q1:

16. George Russell Williams 1.17,031

17. Sergio Perez Racing Point 1.17,109

18. Daniel Ricciardo Renault 1.17,257

19. Lance Stroll Racing Point 1.17,542

20. Robert Kubica Williams 1.18,324

Tallikilpailu

Mercedes: Hamilton-Bottas 7-5

Ferrari: Vettel-Leclerc 6-6

Red Bull: Verstappen-Gasly 11-1

Renault: Ricciardo-Hülkenberg 8-4

Haas: Magnussen-Grosjean 7-5

McLaren: Norris-Sainz 8-4

Racing Point: Perez-Stroll 12-0

Alfa Romeo: Räikkönen-Giovinazzi 8-4

Toro Rosso: Albon-Kvjat 6-5

Williams: Russell-Kubica 12-0

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.