Kommunikointikämmi katkaisi Bottaksen paaluputken Itävallassa

Valtteri Bottaksen paaluputki Itävallan Grand Prix -kisoissa napsahti tylysti poikki, kun lauantain aika-ajon viimeisessä vedossa lämmittelykierros meni myttyyn edessä hidastaneen paalumies Charles Leclercin vuoksi. Ferrarin kuljettaja ei tehnyt mitään sääntöjenvastaista, mutta sekin riitti viemään Bottaksen koko ajan kasvaneen vauhdin ratkaisevalta kierrokselta. Ensimmäinen sektori oli armotta liian hidas ja niin Bottas jäi tuloslistalla neljänneksi.

– Viimeinen veto onnistui vain osittain. Meillä oli kommunikoinnissa ongelmia. Sanottiin, ettei aikaa ollut lainkaan, kun olin suoraan toisen auton takana ja aivan liian lähellä, jotta olisin voinut parantaa aikaani. Kun sitten aloitin kierroksen, sanottiinkin, että siinä olisikin 30 sekunnin marginaali, jotta voisin saada riittävää

välimatkaa. Vahinko oli kuitenkin jo tapahtunut. Ikävää, että näin kävi. Auto tuntui hyvältä ja nopeus oli kohdallaan, mutta sitten se meni tällä lailla, Bottas purnasi.

Leclercille paalu on uran toinen. Ensimmäinen tuli Bahrainissa.

– Auto toimi fantastisesti. Oli suuri nautinto ajaa sitä ihan äärirajoilla, Leclerc ylisti.

Paalumies starttaa pehmeillä renkailla, kun Mercedekset ja kolmosruudun ottanut Red Bullin Max Verstappen lähtevät liikkeelle kestävämmillä keskikovilla renkailla. Kakkospaikan otti MM-sarjaa johtava Lewis Hamilton, mutta Mercedeksen brittitähti joutui aika-ajon jälkeen tuomaritutkintaan häirittyään Alfa

Romeon Kimi Räikkösen kierrosta ensimmäisellä aika-ajojaksolla. Räikkönen onnistui erinomaisesti ja meni ensi kertaa sitten Bakun viikonlopun aika-ajofinaaliin asti. Siinä Räikkönen kirjasi seitsemännen sijan, mutta nousee ainakin kuudenteen ruutuun, kun viidenneksi ehtinyt Haasin Kevin Magnussen putoaa viisi paikkaa alemmas.

– Syystä tai toisesta hän hidasti kolmosmutkaan ja blokkasi minut siinä. Yleensä radiolla pidetään kuski tietoisena, mitä takana tapahtuu, Räikkönen totesi.

Tyytyväisyys toki loisti suomalaisveteraanin silmistä kauden parhaan aika-ajon jälkeen.

– Saimme enemmän ja vähemmän kaiken irti autosta. Aina voisi tietenkin parantaa, mutta olen iloinen, kun meillä on nyt ollut vauhtia koko ajan. Jo Ranskassa sitä oli, mutta nyt tämä rata sopii autollemme vieläkin paremmin, Räikkönen myhäili.

Aika-ajotulokset

Ilma 30 / rata 51 astetta

Q3:

1. Charles Leclerc Ferrari 1.03,033 (keskinopeus 246,731 km/t)

2. Lewis Hamilton Mercedes –0,259 (1.03,262)

3. Max Verstappen Red Bull –0,436 (1.03,439)

4. Valtteri Bottas Mercedes –0,534 (1.03,537)

5. Kevin Magnussen Haas –1,039 (1.04,072)

6. Lando Norris McLaren –1,096 (1.04,099)

7. Kimi Räikkönen Alfa Romeo –1,163 (1.04,166)

8. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo –1,176 (1.04,179)

9. Pierre Gasly Red Bull –1,196 (1.04,199)

10. Sebastian Vettel Ferrari ei aikaa

Q2:

11. Romain Grosjean Haas 1.04,490

12. Nico Hülkenberg Renault 1.04,516

13. Alexander Albon Toro Rosso 1.04,665

14. Daniel Ricciardo Renault 1.04,790

15. Carlos Sainz Jr McLaren 1.13,601

Q1:

16. Sergio Perez Racing Point 1.04,789

17. Lance Stroll Racing Point 1.04,832

18. Daniil Kvjat Toro Rosso 1.05,323

19. George Russell Williams 1.05,904

20. Robert Kubica Williams 1.06,206

Rangaistukset

Kevin Magnussen Haas 5 ruutua

Nico Hülkenberg Renault 5 ruutua

Alexander Albon Toro Rosso 25 ruutua (varikkosuoralta)

Carlos Sainz Jr McLaren 25 ruutua (varikkosuoralta)

George Russell Williams 3 ruutua

Lähtöruudut

1) Leclerc, 2) Hamilton, 3) Verstappen, 4)  Bottas, 5) Norris, 6)

Räikkönen, 7) Giovinazzi, 8) Gasly, 9) Vettel, 10) Magnussen, 11)

Grosjean, 12) Ricciardo, 13) Perez, 14) Stroll, 15) Kvjat, 16)

Hülkenberg, 17) Kubica, 18) Russell, varikkotieltä Albon ja Sainz.

Tallikilpailu

Mercedes: Hamilton-Bottas 6-3

Ferrari: Vettel-Leclerc 6-3

Red Bull: Verstappen-Gasly 8-1

Renault: Ricciardo-Hülkenberg 7-2

Haas: Magnussen-Grosjean 7-2

McLaren: Norris-Sainz 6-3

Racing Point: Perez-Stroll 9-0

Alfa Romeo: Räikkönen-Giovinazzi 6-3

Toro Rosso: Kvjat-Albon 4-4

Williams: Russell-Kubica 9-0

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.