Bottaksella riitti peiliin katsomista

Luis Vasconcelos

Montreal

Kuudes ruutu on Valtteri Bottaksen heikoin aika-ajotulos Mercedeksellä normaalikelillä. 2017 Singaporessa suomalaiskuski jäi samoihin asemiin, kuten sateen piiskaamassa Italian aika-ajossa kahta viikkoa aiemmin.

Viime vuonna Bottas putosi kahdesti kymmenenneksi aika-ajossa, mutta silloin lähtökohdat eivät olleet normaalit kuten lauantaina Kanadassa.

Bottaksen pulmaksi Kanadassa koituivat lukkojarrutukset Q3-finaalissa.

– Tämä on todella valtava pettymys. Minun kannaltani tämä on todellinen shokki. Tein virheitä ja joskus niihin sortuu. Valitettavasti ne eivät olleet ensimmäiset virheeni, eivätkä myöskään viimeiset. Nyt vaan ei ollut oikea tunne. Tunsin saaneeni aika hyvän ulostulon kakkosmutkasta

ensimmäisellä vedolla, vaihdoin ylöspäin, tuli pieni pomppu ja perä karkasi, menin leveäksi ja osuin ruoholle. Siitä eteenpäin yritin vain välttää törmäyksen muuriin. Se oli ihan oma moka.

– Toinen veto oli muuten sekava. Menetin heti aikaa toisessa mutkassa, sitten kolmannessa ja neljännessä samalla lailla. Kuudennessa mutkassa pyörät lukkiutuivat ja sitten taas hiusneulassa. Se oli sellaista sekoilua ja menetin hieman rytmiäni. Yritin vähän liikaa. Niin voi

käydä, kun joutuu tuohon tilanteeseen, ettei saa aikaa ensimmäisellä vedolla.

– Nyt on ilta aikaa katsoa peiliin ja selvittää, miksi nämä virheet sattuivat kolmannessa aika-ajossa. Niin ei saisi käydä, mutta sellaista elämä välillä on, Bottas tukisti.

Bottaksen edelle ehti neljänneksi noussut Renaultin Daniel Ricciardo.

Myös Red Bullin Pierre Gasly pääsee lähtemään suomalaiskuskia paremmista asemista. Kuinka suuri vaikutus tällä on Valtterin kilpailuun?

– En ehkä sillä lailla osannut odottaa Renaultin olevan edellä, mutta olihan se hyvä suoritus aika-ajossa. He starttaavat pehmeillä renkailla,

kun meillä ja Ferrarilla on keskikovat kumit. Pehmeän renkaan pitäisi kulua nopeasti. Tiedän ainakin sen, että kilpavauhtimme on paljon

parempi kuin Renaultilla ja Red Bullilla. Siten yritän tietenkin ohittaa molemmat mahdollisimman nopeasti ja jatkaa sitten siitä. Kisa on pitkä,

enkä aseta itselleni mitään rajoja, mitä voi olla saavutettavissa. Lähden vain täysillä matkaan, Bottas latautui.

Ferrari teki vaikutuksen Bottakseen.

– Rehellisesti sanottuna Ferrari oli meille nyt hieman liian nopea. Minun olisi ollut hankala taistella kakkosruudusta, koska Sebastianin kierros ja suoranopeus olivat tavoittamattomissa. Näemme sen suuren eron, mikä suoranopeudessa on heidän edukseen. Me olemme nopeampia mutkissa, mutta suorilla täytyy tehdä töitä.

Kilpajohtaja Toto Wolff myönsi Ferrarin vahvuuden tällä radalla.

– Hehän olivat täällä jo viime vuonna erittäin nopeita. Tiesimme, että meidän on hankala puolustautua tuollaista suoranopeutta vastaan. Hävisimme nyt 0,6 sekuntia suorilla, otimme mutkissa kiinni 0,4 sekuntia, mutta se ei riittänyt.

– Valtterin jääminen kuudenteen ruutuun satuttaa meitä kovasti. Hän jäi Renaultin ja Red Bullin taakse ja näimme, että niilläkin on kohtuullisen

kova suoranopeus. Uskon kuitenkin, että Ricciardo ja Gasly ajavat pehmeillä renkailla vain lyhyet vedot, joten voimme taktisesti toipua noiden kahden auton kustannuksella. Vaikeaa siitä kuitenkin tulee, kun ne kuitenkin ajavat sellaiset 5-10 kierrosta ennen varikkokäyntiä, Wolff viitoitti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Mankala
Bottaksen alamäki jyrkkenee
Ei auta enää filosofointi, kun ylhäällä on näin sovittu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Bottaksen alamäki jyrkkenee
Mankala ennusti: "Bottaksen alamäki jyrkkenee"

Tuo oli siis ennakkoarvio.
Nyt kun kisa on ajettu niin Bottas nousi aika-ajopaikastaan kaksi pykälää ja sai yhden lisäpisteen kisan nopeimmasta kierroksesta, joka vielä sattui olemaan Montrealin radan kaikkien aikojen nopein kierros.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »