Kubicalle neljänneksi pisin kilpatauko

Luis Vasconcelos

Robert Kubica tekee paluun Grand Prix -kisoihin ensi maaliskuussa Australiassa kahdeksan vuoden ja neljän kuukauden tauon jälkeen.

Ennätyspitkään 34-vuotias puolalainen ei kuitenkaan ole ollut poissa.

Hollannin Jan Lammers palasi F1-tasolle kymmenen vuoden ja kolmen kuukauden tauon jälkeen vuonna 1992. Italian Luca Badoerille tuli yhdeksän vuoden ja yhdeksän kuukauden mittainen tauko ennen paluuta 1999.

1960-luvulla Peter Lovely pääsi takaisin kahdeksan vuoden ja kymmenen kuukauden mittaisen väliajan jälkeen 1969.

Kubica ajoi uransa 76. GP-kisan Renaultilla Abu Dhabissa 2010. Uusi aika alkaa sitten Williamsilla vakavan loukkaantumisen ja massiivisen tauon jälkeen.

Kuinka valmis Kubica sitten tuntee olevansa ajamaan taas kilpaa F1-autolla?

– Mitä enemmän kokemusta kuljettajalla on, sitä enemmän itseluottamusta hän ammentaa ja sitä valmiimpi hän on ajamaan kilpaa. Tunsin olevani valmis tammikuussa, mutta menneellä kaudella vaadittiin enemmän aikaa kaiken oppimiseen.

– On totta, että F1-autolla testaaminen auttaa, mutta siinä ei opi kaikkea. Varmasti myös ensi vuoden alussa on löydettävä kaikki kohdalleen. Enemmän on löytämistä kuin oppimista. Kaikkien kuljettajien on löydettävä ne samat asiat ensi vuoden autoilla ja renkailla ajamisesta.

– Mielestäni tämä on täydellinen ajoitus minun kohdallani. Siksi päätin tarttua haasteeseen, koska tunnen olevani siihen valmis.

– On kuitenkin oltava realisti. Helppoa siitä ei tule. Minulle pääsy takaisin F1:een on ollut fyysisesti valtava haaste ja vielä suurempi haaste se on urheilullisessa mielessä, mutta uskon pystyväni tekemään tulosta, mitä minulta odotetaan.

– Se ei pelota yhtään. Olen valmis ja olen innoissani, mikä tuottaa vielä lisää motivaatiota ja päättäväisyyttä, Kubica korostaa.

Tallijohtoon kuuluva Claire Williams suitsutti puolalaiskuljettajaa sopimuksen julkistuksen jälkeen.

– Eniten Robert vakuutti minut sillä asenteella, millä hän toimi varakuljettajan roolissa, kun ei saanut ajaa kilpaa. Se kertoi paljon hänen persoonastaan. On silkkaa faktaa, että se aika, minkä hän teki töitä tiimissä kulissien takana menneen kauden aikana, antoi hänelle samalla korvaamatonta kokemusta paluuseen kilpatehtäviin ensi vuonna.

– Robert tuntee jokaisen tiimissä ja tulee kaikkien kanssa erinomaisesti toimeen. Hän on omistautunut ja viettää paljon aikaa tehtaalla auttamassa meitä lisäämään suorituskykyämme. Hän on ehdottoman valmis ajamaan kilpaa. Arvioimme kehityksen ja hän on siinä aivan kärjessä.

– Williamsilla me haluamme aina autoon parhaat mahdolliset kuljettajat, Claire Williams vakuutti.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Raketti
Paluut
Jutussa mainituista pitkän tauon jälkeen palanneista F1-kuskeista tuntemattomin, eli Pete (ei Peter) Lovely oli ainoa jonka voi sanoa tehneen paluun jälkeen minkään moisen uran. Lammers ja Badoer ajoivat pitkän tauon jälkeen vain kaksi kisaa kumpainenkin, Lovely sentään kolmen kauden aikana yhteensä kuusi kisaa ja päälle muutama karsiutuminen varsinaisesta kisasta.

Toivottavasti Kubica on sen verran kartalla ajamisen kanssa, että ainakin enemmän kuin tuon kaksi pääsee ajamaan. Varmasti Williamsilla on suunnitelma B, jos puolalainen on yhtä hidas kuin mitä on ollut harjhoitus- ja testisessioissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »