Verstappenin kypsyys testissä Red Bull-Hondalla

EPA/VALDRIN XHEMAJ
Max Verstappen
Max Verstappen

Luis Vasconcelos

Red Bullin siirtyminen Hondan moottoreihin on F1-urheilun suurin mullistus ensi kaudeksi. Japanilaismerkin viimeisin paalu ja voitto tulivat Jenson Buttonin ajamina vuonna 2006.

Honda palasi F1-tasolle kaudeksi 2015 McLarenin kanssa. Viime vuonna se liittoutui Red Bullin tytärtalli Toro Rosson kanssa.

Ensi vuonna kummatkin Red Bullin tallit ajavat Hondan moottoreilla, jolloin japanilaisyhtiö maksaa kulut. Kun Adrian Newey pääsee suunnittelemaan auton viime vuotta pienikokoisemman voimanlähteen ympärille, hänen taitonsa pääsevät vieläkin paremmin oikeuksiinsa.

Avaintekijöihin kuuluu myös Max Verstappenin aseman vahvistuminen Red Bullin ykköskuljettajana. Renaultin kanssa hän onnistui hankkimaan uransa viisi ensimmäistä voittoa.

Ennusteissa on, että ensi kaudella Verstappen joutuu vielä pitkälti samoihin haasteisiin kuin tähän asti. Hondalta on puuttunut luotettavuutta, jolla ajettaisiin mestaruudesta.

Tehoa löytyy koko ajan lisää ja luotettavuuskin on parantunut, mutta mitä ilmeisimmin se ei vielä ole Mercedeksen ja Ferrarin tasolla.

Näin Verstappenia ja hänen uutta tallikaveriaan Pierre Gaslyä odottaa tilanne, että loppukaudesta Red Bull-Hondalla ei enää ajeta mestaruudesta, vaan silloin tiimi keskittyy enää yksittäisiin voittoihin.

Verstappen hyödynsi menneellä kaudella asemat niin, että ajoi muita aggressiivisemmin, kun Mercedeksen ja Ferrarin kuljettajilla ei ollut varaa keskeytyksiin. Tällä tavalla hollantilainen keräsi loppukaudella toiseksi eniten pisteitä.

Hondan määrätietoinen työ kuitenkin tuottaa tulosta ja näillä näkymin viimeistään 2020 Red Bull pystyy taas tosissaan taistelemaan mestaruuksista.

Silloin nähdään myös, onko Verstappen henkisesti vahva ajamaan mestaruuden voittamisen edellyttämällä tavalla. Varikkopuheissa silloin nähdään, onko Verstappen Lewis Hamilton vai Juan Pablo Montoya, joista toinen oppi säätelemään vauhtinsa, toinen ei.

– Ehdottomasti uskon siihen, että pystyn taistelemaan mestaruudesta. Olen ajanut neljä kautta ja tunnen olevani valmis, kun esimerkiksi Lewis Hamilton oli siihen valmis heti ensimmäisellä kaudellaan, Verstappen vakuuttaa.

– Eihän koskaan ole sataprosenttisen varmaa, onko joku valmis voittamaan mestaruuden vai ei, mutta kunhan pääsee riittävän nopeaan autoon, yleensä sillä voittaa kisat tai on sitten vähintään toinen.

Verstappen aloitti kauden huonosti ja sortui yliyrittämiseen, mikä johti kovaan kritiikkiin häntä kohtaan. Hänen edeltäjänsä Daniil Kvjat menetti paikkansa paljon vähäisemmistä virheistä kauden 2016 alkupuolella.

Henkinen kasvu onkin hollantilaisen suurin haaste yrittäessään nostaa Red Bull-Hondaa voittotavoitteiden toteutumiseen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Fiat Torino 700
Formulassa vain raha ratkaisee
Autokilpailuissa ei ole tapahtunut käytännössä mitään mullistusta sen jälkeen, kun keksittiin ohjauspyörä. Ratin taakse piti sitten saada sellainen joukko, jonka päätä ei pahemmin paleltanut. Loppu oli helppoa: se kenellä on enemmän rahaa voittaa aina.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leppäkeihäällä ei pärjää
Vast: Formulassa vain raha ratkaisee
Rahalla saa parhaan kuskin ja auton. Ampumahiihdossa parhaat sukset, huoltajat ja aseen patruunoineen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »