Bottakselle neljäs harjoitusten kärkiaika tällä kaudella

FERNANDO BIZERRA

Heikki Kulta

Viime vuoden paaluaan Brasiliassa puolustava Valtteri Bottas toipui hienosti aamujakson ongelmistaan ja oli harjoitusjakson nopein ensi kertaa sitten Ranskan viikonlopun.

Kaikkiaan Valtterille harjoituskärki oli vasta neljäs tällä kaudella.

Iltapäivä oli Bottakselle työntäyteinen. Yhteensä hän urakoi 48 kierrosta. Pitkissä vedoissa kierrosajat pysyivät hyvin tasaisina.

Mercedekset olivat iltapäivällä kaksi nopeinta. Maailmanmestari Lewis Hamilton jäi tallikaverilleen vain kolme tuhannesosaa.

Red Bullin Max Verstappenin putki harjoituskärkenä katkesi, kun hollantilainen menetti 46 minuuttia rata-aikaa öljyvuodon vuoksi. Sitten nopea veto superpehmeillä renkailla kärsi liikenteestä.

Näin Verstappen jäi 0,493 sekuntia Bottakselle.

Ferrarilla suurin huoli koitui Sebastian Vettelin pitkistä vedoista. Pehmeillä renkailla kuljettaja joutui tulemaan varikolle 12 kierroksen jälkeen, kun takarengas oli pahasti rakkuloilla ja superpehmeillä renkailla veto jäi 20 kierrokseen samasta syystä.

Kimi Räikkösellä ei ollut samanlaisia ongelmia. Ferrarin suomalaiskuski pähkäili vähäisen pidon vuoksi. Tuloslistalla hän jäi kuudenneksi menetettyään nopeimmalla kierroksella superpehmeillä renkailla 0,4 sekuntia viimeisen mutkan lipsahduksessaan.

Säätötöitä Ferrarille on siis tiedossa melkoisesti ennen lauantain aika-ajoa.

– Eipä ollut niitä helpoimpia päiviä. Kuten yleensä perjantaisin meillä oli pieniä vaikeuksia siellä ja täällä. Tämä saatiin nyt ja tästä jatketaan lauantaihin, Räikkönen kuittasi.

Tiukaksi käyvää kärkitaistoa suomalaisveteraani ei säikkynyt,

– Samanlaista se on kuin 19 edellisenä viikonloppunakin. Jokainen yrittää tehdä parhaansa. Katsotaan, mitä saamme aikaiseksi aika-ajossa.

Renaultin Nico Hülkenberg ajoi viimeisessä mutkassa rajusti ulos ja romutti autonsa. Nähtäväksi jää, tarvitseeko hän uuden vaihdelaatikon, joka automaattiisesti toisi viiden lähtöruudun rangaistuksen.

Harjoitusajat

2. harjoitusjakso

Ilma 19 / rata 30 astetta

1. Valtteri Bottas Mercedes 1.08,846 (keskinopeus 225,320 km/t) - 48 kierrosta

2. Lewis Hamilton Mercedes –0,003 (1.08,849) - 43 kierrosta

3. Sebastian Vettel Ferrari –0,073 (1.08,919) - 42 kierrosta

4. Daniel Ricciardo Red Bull –0,318 (1.09,164) - 44 kierrosta

5. Max Verstappen Red Bull –0,493 (1.09,339) - 28 kierrosta

6. Kimi Räikkönen Ferrari –0,566 (1.09,412) - 42 kierrosta

7. Romain Grosjean Haas –0,923 (1.09,769) - 44 kierrosta

8. Charles Leclerc Sauber –1,097 (1.09,943) - 44 kierrosta

9. Kevin Magnussen Haas –1,161 (1.10,007) - 39 kierrosta

10. Esteban Ocon Force India –1,313 (1.10,159) - 45 kierrosta

11. Sergio Perez Force India –1,474 (1.10,320) - 23 kierrosta

12. Pierre Gasly Toro Rosso –1,484 (1.10,330) - 44 kierrosta

13. Fernando Alonso McLaren –1,486 (1.10,332) - 36 kierrosta

14. Carlos Sainz Jr Renault –1,612 (1.10,458) - 48 kierrosta

15. Marcus Ericsson Sauber –1,686 (1.10,532) - 44 kierrosta

16. Sergei Sirotkin Williams –1,723 (1.10,569) - 46 kierrosta

17. Stoffel Vandoorne McLaren –1,750 (1.10,596) - 26 kierrosta

18. Lance Stroll Williams –1,816 (1.10,662) - 44 kierrosta

19. Brendon Hartley Toro Rosso –1,888 (1.10,734) - 46 kierrosta

20. Nico Hülkenberg Renault –2,828 (1.11,674) - 6 kierrosta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.