Häkkinen ymmärtää Vettelin toivovan Schumacherin neuvoja

Kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen uumoilee Singaporen Grand Prix -kisan jälkeen, että Ferrarin Sebastian Vettelin mahdollisuudet ajaa tämän vuoden mestaruudesta ovat jo kovin kavenneet.

– Ferrarin pitäisi oikeastaan johtaa mestaruustaistelua, mutta talli on tehnyt liikaa virheitä ja omituisia päätöksiä. Esimerkiksi Vettelin pieni seinäkosketus perjantain harjoituksissa sekoitti rytmiä heti viikonlopun alussa, Häkkinen analysoi tuoreessa Unibetin julkaisemassa kolumnissaan.

– Ferrari näytti toipuvan siitä hyvin, sillä Vettel ja Kimi Räikkönen olivat viimeisessä harjoitussessiossa sijoilla yksi ja kaksi. Siksi oli entistä vaikeampi ymmärtää, miksi talli otti riskejä rengasvalintojen suhteen aika-ajojen toisessa osiossa. Se johti siihen, etteivät Vettel ja Räikkönen voineet valmistautua viimeiseen osioon optimaalisella tavalla.

– Joskus Ferrari heittää kapuloita omiin rattaisiinsa, Häkkinen kuittaa.

– Kisan tulos oli iso pettymys Ferrarille ja etenkin Vettelille. Hän kuulemma toivoo, että voisi pyytää neuvoa Michael Schumacherilta, ja ymmärrän hyvin miksi. Michael teki läheistä yhteistyötä tallin johdon ja insinöörien kanssa ja tiesi, miten tiimistä saatiin paras irti. Näyttää siltä, että Vettel on menettänyt hieman uskoaan siihen, että talli pystyisi tukemaan häntä tarvittavalla tavalla.

– Kun kuljettaja alkaa murehtia auton ulkopuolisia asioita, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti keskittymiseen. Jos Vettel aikoo voittaa mestaruuden, hänen täytyy pitää mielensä täysin kirkkaana.

Häkkinen ottaa uudessa kolumnissaan kantaa myös Räikkösen siirtymiseen takaisin Sauberille ensi kaudeksi.

– Kimin kaksivuotinen sopimus Sauberin kanssa yllätti monet, mutta se osoittaa selvästi kaksi asiaa. Ensinnäkin hän rakastaa yhä upeiden F1-autojen ajamista, ja toiseksi Sauberilla on kunnianhimoa.

– F1-kuskina herää joka aamu tietäen, mitä haluaa tehdä kilpailussa. Siitä tulee tavallaan pakkomielle, jonka avulla pystyy puristamaan itsestään ja tallista parhaan tuloksen. Jos jonain aamuna herää eikä enää tunne sitä nälkää, on aika lopettaa.

– Minä lopetin F1-urani kauden 2001 päätteeksi vain 33-vuotiaana. Kimi aikoo olla mukana formuloissa vielä 40-vuotiaana, Häkkinen muistutttaa.

– Kimi on yhä nälkäinen, ja se on tärkeintä. Hän pitää työstään, ja vauhtia riittää yhä. Hänhän oli Singaporen toisten harjoitusten nopein. Nyt Kimi on matkalla talliin, joka todella haluaa tehdä töitä hänen kanssaan. Se on hyvä uutinen koko F1-sarjalle.

– Kimin ura alkoi Sauberilla. Tallilla on ollut vaikeuksia viimeisten vuosien aikana, ja se haluaa selvästi jatkaa tämän kauden vahvoja suorituksia. Vuosi sitten talli teki yhteistyösopimuksen Alfa Romeon kanssa, omistajilla on kunnianhimoa, ja he haluavat Kimin auttavan heitä seuraavan askeleen ottamisessa.

– Voittoja tuskin on luvassa, mutta joskus on todella tyydyttävää auttaa tallia parantamaan, saalistamaan pisteitä ja uhittelemaan isoille tiimeille. Siitä tulee mielenkiintoista seurattavaa, noteeraa Häkkinen.

Häkkinen näkee Lewis Hamiltonin olevan matkalla uransa viidenteen mestaruuteen.

– Hamilton otti sunnuntaina pitkän harppauksen kohti tämän kauden mestaruutta. Mercedeksen luultiin olevan ongelmissa Singaporen radalla, mutta tulokset osoittivat, miten isoja parannuksia talli on tehnyt auton pitoon hitaissa mutkissa. Olen aiemmin todennut, että Mercedeksen balanssisäädöt ovat välillä olleet liian ehdottomat, mutta talli on selvästi pystynyt parantamaan kaikilla suorituskyvyn osa-alueilla.

– Vaikka Ferrarilla näyttäisi olevan nopein auto, Mercedes pystyy ottamaan paketistaan enemmän irti, mikä antaa heille etulyöntiaseman. Lisäksi taktiikat ja tiimityöskentely toimivat. Myös Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen yhteistyö sujuu hyvin, ja tuloksena on vahva johtoasema, Häkkinen hehkuttaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.