Räikkönen lämmitteli Singaporen paalutaistoon

Heikki Kulta

Kimi Räikkönen löysi kaipaamansa tunteen Ferrarissaan ja takoi saman tien kaikkien aikojen nopeimman kierroksen Marina Bayn katuradalla Singaporen iltaharjoituksissa.

Ferrarin suomalaiskuski oli näin neljännen kerran tällä kaudella nopein GP-harjoituksissa. Edellinen ykkösaika tuli Belgiassa perjantain iltapäiväjaksolla.

Räikkönen päihitti 11 tuhannesosalla Mercedeksen Lewis Hamiltonin. Seitsemäs mutka maksoi kuitenkin suomalaiskuskille 3-4 kymmenystä ylimääräistä.

– Siinä meni kanttari huonosti. Tämä on hankala katurata, mutta muuten kierros meni kyllä hyvin. Tehdään parhaamme ja katsotaan sitten, mitä saadaan lauantaina aikaiseksi, Räikkönen selvitti.

– Kaiken kaikkiaan tämä oli tavallinen perjantai. Se menee tällä lailla totutellessa. Muutimme autoa iltapäiväksi ja sitten se tuntui olevan ihan ok.

Kaikkiaan Räikkönen käytti kolme sarjaa hyperpehmeitä renkaita, joita Mercedeksellä on muita vähemmän matkassa.

Monzassa Räikkönen oli paalulla.

– Auto on ihan sama – paitsi nyt ajamme tietysti ihan eri downforcetasolla.

Sebastian Vettel kolhi omassa aika-ajoharjoituksessaan autoaan kolmanneksi viimeisessä mutkassa seinään eikä saanut ajetuksi kuin 12 kierrosta. Kun Räikkönen pystyi tekemään 35 kierrosta, saksalainen pystyy hyödyntämään sitä omassa säätötyössään.

Valtteri Bottas oli tuloslistalla viides jäätyään 0,669 sekuntia Räikkösestä. Hän meni ainoan aika-ajovetonsa lopussa viimeisessä mutkassa pitkäksi, minkä vuoksi ero jäi niin suureksi.

– Kaiken kaikkiaan päivä oli aika positiivinen. Käytimme lopussa pehmeää rengasta, kun muut ajoivat hyperpehmeillä tai ultrapehmeillä. Tiedämme kyllä kuinka paljon pystymme parantamaan, kun ajamme niillä.. Ferrari ja Red Bull näyttävät kyllä hyvin nopeilta, Bottas puntaroi.

Bottas ei ole urallaan vielä päässyt kahteen ensimmäisen lähtöriviin Singaporessa.

– Tärkeintä on saada harjoituksissa mahdollisimman paljon puhtaita kierroksia, kun yritämme parantaa autoa aika-ajoa varten. Yleensä täällä meidän ongelmamme on ollut takarenkaiden ylikuumeneminen, Bottas selvitti.

Harjoitusajat

2. harjoitusjakso

Ilma 29 / rata 34 astetta

1. Kimi Räikkönen Ferrari 1.38,699 (keskinopeus 184,670 km/t) - 35 kierrosta

2. Lewis Hamilton Mercedes –0,011 (1.38,710) - 20 kierrosta

3. Max Verstappen Red Bull –0,522 (1.39,221) - 28 kierrosta

4. Daniel Ricciardo Red Bull –0,610 (1.39,309) - 33 kierrosta

5. Valtteri Bottas Mercedes –0,669 (1.39,368) - 33 kierrosta

6. Carlos Sainz Jr Renault –1,575 (1.40,274) - 36 kierrosta

7. Romain Grosjean Haas –1,685 (1.40,384) - 33 kierrosta

8. Fernando Alonso McLaren –1,760 (1.40,459) - 31 kierrosta

9. Sebastian Vettel Ferrari –1,934 (1.40,633) - 12 kierrosta

10. Nico Hülkenberg Renault –1,969 (1.40,668) - 35 kierrosta

11. Sergio Perez Force India –2,075 (1.40,774) - 30 kierrosta

12. Marcus Ericsson Sauber –2,113 (1.40,812) - 37 kierrosta

13. Esteban Ocon Force India –2,171 (1.40,870) - 33 kierrosta

14. Charles Leclerc Sauber –2,363 (1.41,062) - 37 kierrosta

15. Kevin Magnussen Haas –2,455 (1.41,154) - 32 kierrosta

16. Stoffel Vandoorne McLaren –2,465 (1.41,164) - 32 kierrosta

17. Brendon Hartley Toro Rosso –2,843 (1.41,542) - 38 kierrosta

18. Pierre Gasly Toro Rosso –2,916 (1.41,615) - 36 kierrosta

19. Lance Stroll Williams –3,442 (1.42,141) - 17 kierrosta

20. Sergei Sirotkin Williams –3,482 (1.42,181) - 36 kierrosta

Rangaistus:

Kimi Räikkönen Ferrari - Ferrarille 1000 euron sakko / varikon ylinopeus 73,1 km/t.

Nico Hülkenberg Renault - Renaultille 300 euron sakko / varikon ylinopeus 62,3 km/t.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.