Heikki Kullan F1-kolumni: Ennustajien erehdys

Talvitesteissä toisella viikolla eräät vannoutuneet varikkokonkarit ehtivät jo valaa kannuja, että mestaruustaisto lässähtää alkuunsa. Mercedes näytti kisasimulaatiossa aivan liian vahvalta haastajiinsa verrattuna.

Kolmen avauskisan jälkeen näkemys on muuttunut melkoisesti.

Nyt Ferrarilla tuntuu olevan tämän hetken paras auto Grand Prix -viikonlopun haasteisiin. Maranellon miehistö on rakentanut erittäin kilpailukykyisen uutuuden, jolla saavutetaan vahva suoritustaso niin aika-ajoon kuin kisaankin.

Samalla Mercedes on menettänyt neljä viime kautta hallitsemansa aseman parhaan auton rakentajana. Ilman parasta autoa saksalainen johtotähti tuntuu myös hukanneen taktisen paremmuutensa.

Red Bull lunasti Kiinassa ne lupaukset, jotka sen uuteen autoon on liitetty. Ainakin niillä radoilla, missä pystyy ohittamaan, Red Bullit pystyvät voittamaan kisoja ja siten kompensoimaan tappiotaan aika-ajovedoissa.

Kiinassa Valtteri Bottas loisti ja olisi ajamalla päihittänyt Ferrarit.

Mikäli kilpajohtaja Charlie Whiting olisi reagoinut hieman nopeammin Toro Rossojen tuottamaan romuun radalla, turva-autotilanne olisi alkanut aiemmin ja silloin Bottas sekä Sebastian Vettel olisivat päässeet hakemaan uudet renkaat, joilla olisi pitäneet asemansa kisan loppuun asti.

Ilman voittojakin Bottas on kuitenkin kahdessa viime kisassa tukevoittanut omaa MM-taistoon merkittävästi.

Heikki Kulta

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.