F1

Yhteinen myyntihalli GP-radalle ei innosta Ferraria

Luis Vasconcelos

Uusi riita orastaa jälleen F1-urheilun uuden kaupallisten oikeuksien haltijan Liberty Median ja kilpatiimien välillä. Nyt kiistakapulana kannatustuotemyynti.

Liberty Media on julkistanut suunnittelevansa yhden ison myyntihallin rakentamista Grand Prix -varikoille. Näin myynti keskitettäisiin saman katon alle. Tähän asti tallit ja myyntioperaattorit ovat pitäneet omia toimipisteitään vapaasti ratojen läheisyydessä tai jopa niiden sisällä.

Myyntihalli-ideaa kokeiltiin Nascar-urheilussa, mutta kolmen epäonnistuneen vuoden jälkeen siitä luovuttiin. Niinpä F1-tallit ovat huolissaan, jos samoin käy GP-radoillakin, jos tällainen amerikkalaistyyppinen kaupistelu ei toimi tälläkään kertaa.

Nascar päätti keskittää kaupankäynnin yhteen myyntihalliin 2015, mikä lopetti ikoosena pidetyn tallien ja kuljettajien rekoissa harrastaman liiketoiminnan. Täksi vuodeksi Nascar päätti palata vanhaan systeemiin ja lopettaa myyntihallikeskityksen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

FOM-yhtiön toimitusjohtaja Sean Bratches julkisti F1-uudistukseen tehtyään sopimuksen Fanatics -nimisen yrittäjän kanssa.

– Tällaisen toiminnan markkinajohtaja Fanaticsilla on paljon kokemusta urheilutapahtumista ja niiden myyntitoiminnasta. Uskomme fanien ottavan tämän omakseen. Olemme tehneet laajaa tutkimustyötä asian tiimoilta, ja kaikki GP-isännät kannattavat suunnitelmaa. En usko, että koskaan palaamme enää 1970-luvun tyyliin, missä ostaja nojaa myyntipöydän ylitse ja sanoo haluavansa juuri tietyn tuotteen hyllyltä.

Tallit ovat vähemmän vakuuttuneita. Tietolähde Ferrarin lähipiiristä epäilee uuden konseptin etuja.

– Ferrari on kautta historian myynyt enemmän kannatustuotteitaan kuin mikään muu tiimi. Kun ihmiset tulevat katsomoon, näkee helposti, miten punaiseksi ne muuttuvat mentyään juuri sinne, mistä tietävät löytävänsä haluamansa tuotteet. Jos fanit eivät ole kärsivälllisiä, he eivät hakeudu isoon halliin, missä joutuu kulkemaan pitkään löytääkseen haluamansa. Uskon, että menetämme tuloja uuden rakenteen vuoksi.

Mercedes ja Red Bull ovat kaksi muuta tallia, joilla on erittäin hyvä kannatustuotteiden myynti. On ilmeistä, että nämä kolme huipputallia palaveroivat ottaakseen yhteisen kannan FOM:in esitykseen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Hen
Ahneen palkka?
Liberty vaikuttaa jope Ecclestonea ahneemmalta. Mani otetaan sieltä täältä, vähän tai paljon. Ja fanit maksavat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.