Herätyssoitto Räikkösen niskalihaksille

Studio Colombo
Kuntovalmentaja Mark Arnall (vas.) vakuuttaa, että Kimi Räikkösen fysiikka kestää radalla kuin radalla. Kuvassa parivaljakko pyöräilee Bakun formularadalla.
Kuntovalmentaja Mark Arnall (vas.) vakuuttaa, että Kimi Räikkösen fysiikka kestää radalla kuin radalla. Kuvassa parivaljakko pyöräilee Bakun formularadalla.

Heikki Kulta

317 Grand Prix -viikonlopun veteraanivalmentaja Mark Arnall on taas hoitanut hommansa, ja odottaa kiinnostuneena, miltä teknisen sääntömullistuksen jälkeen uusien F1-autojen runttaaminen tuntuu hänen kokeneesta kuljettajastaan Kimi Räikkösestä.

Kun viime vuosina talvitesteissä kuljettajat ovat takoneet kaksikin kisapituutta samana päivänä rasittumatta tolkuttomasti, mitä luultavimmin nyt palataan lähemmäs aikaa, jolloin Barcelonassa ensimmäisten päivien maksimirääkki kuljettajan fysiikalle liikkui 40 kierroksen paikkeilla.

Ensimmäinen varsinainen testiajo Ferrarin uudella SF70H-autolla 37-vuotiaalla suomalaistähdellä on tiistaina. Paikkana on fyysisen rääkin kannalta se kaikkein kovin rata – Barcelona.

– Talvitestien alkaminen on muutenkin joka vuosi varsinainen herätyssoitto kuljettajan niskalle – ja erityisesti tällä kertaa se on varmuudella sitä, kun viime vuodet autot ovat olleet rasitukseltaan vähäisempiä, Arnall taustoittaa Turun Sanomille.

Mihinkään kuljettajansa korjaushuoltoon Arnall ei usko itse eikä muidenkaan kuntovastaavien joutuvan Barcelonan ensimmäisen testipäivän jälkeen, vaikka jokainen tunnustaakin, että esimerkiksi radan kolmosmutkan aiheuttamat g-voimakuormat kuljettajan niskalle ovatkin alussa pitkän ajotauon jälkeen melkoinen shokki.

– Nuoremman polven kuskit eivät ole kokeneet tällaisia g-voimia koskaan ennen, eikä niitä pysty harjoittelemaankaan kuin aidossa ratatilanteessa itse autossa. Kimin, kuten vaikkapa myös Fernando Alonson ja Felipe Massan kannalta tilanne ei ole niin ennenkokematon.

– Esimerkiksi vuosina 2005 ja 2006 niitä huiman mekaanisen rengaspidon omanneita autoja vietiin pienillä bensiinimäärillä todella kovaa mutkissa, kun säännöt sallivat välitankkaukset. Silloin niskalihasten rasitus vietiin äärimmilleen, Arnall muistuttaa.

Räikkösen harjoittelumäärä ei ole valmentajan mukaan lisääntynyt viime vuosista, mutta laatu toki on entistä keskitetympää, kun voimapuolta on lisätty ajorääkin vaatimusten mukaiselle tasolle.

– Viimeiset 2-3 vuotta F1-auton aiheuttama fyysinen vaatimustaso oli alhaisempi, mutta kun Kimi oli jo käynyt paljon korkeammalla vaatimustasolla, mitään varsinaisesti uutta ei ole ollut ohjelmassa.

– Näillä tämän vuoden sääntömuutoksilla palattiin taas enemmän fyysiseen rasitukseen viime aikojen painonhallinnan sijasta. En näe mitään syytä, miksi Kimille tulisi jotain vaikeuksia ajaa näitä autoja, ja hän omaksuukin varmasti sen haasteet saman tien.

– On selvää, että harjoittelua oli uusittava lisääntyneen haasteen vuoksi niskalihaksille mutkissa selvästi korkeamman downforcetaakan vuoksi.

Painonhallintaan keskittyminen johtui siitä, kun insinöörit toivoivat kuljettajien olevan mahdollisimman keveitä pystyäkseen hyödyntämään paremmin autojen minimipainovaatimuksia.

– Toki edelleen insinöörit toivovat näkevänsä kuljettajansa mahdollisimman keveinä, Arnall muistuttaa.

Ikä ei Arnallin mukaan paina hänen hyväntuulista huippukuskiaan.

– Ei Kimi ole siinä iässä, että pelit olisi jo pelattu. Ei Kimillä ennenkään ole koskaan ollut fyysisiä puutteita. Hän on tälläkin hetkellä erittäin hyvässä kunnossa, Arnall vakuuttaa.

Joka tapauksessa valmentaja ja kuljettaja odottavat mielenkiinnolla maanantaita kuullakseen uuden Ferrarin ensimmäisen testipäivän ajavan Sebastian Vettelin tuntemuksia radan rasitusmäärästä lihaksille.

– On selvää, että jarruttaminen on rankempaa varsinkin niskalle. Ja jos insinöörien laskelmat g-voimatasosta pitävät paikkansa, se kyllä tuntuu.

Valmentaja myöntää, että suuri yleisökin näkee ulkoista muutosta kuljettajien olemuksessa kovemman voimaharjoittelun myötä, mutta varsinaisesti paksut niskat tulevat näkyviin vasta muutaman kisan jälkeen.

– Niskalihaksia pystyy vahvistamaan vain ajamalla, Arnall korostaa.