Heikillä minimaaliset talvitestit

Heikki Kovalainen joutuu lähtemään Bahrainissa käynnistyvään formula 1 -kauteen minimaalisella testimäärällä. Kolmen ajopäivänsä aikana kainuulainen sai mittariin vain 733 kilometriä.

– Ikinä en ole lähtenyt näin vähillä ajoilla kauteen, Kovalainen myönteli Lotuksen edustusteltassa, joka testipäivän päättyessä oli yhtä tyhjä kuin T127 -auton iskukykykin.

– Pakko vaan puristaa ja täytyy pitää se keskittyminen siinä satasessa: Nyt mitataan sitä kynnystä, mitä nuppi kestää. On vaan vedettävä tuolla paketilla niin kauan kuin auto kestää. Maaliin pääsy on jo iso haaste, kun luotettavuus on aika epävarmaa.

Kovalainen ei pystynyt ajamaan yhtään kisapituutta. Tallikaveri Jarno Trulli parsi sen kasaan lauantaina.

– Mutta kun lauantaina satoi, ei Jarnokaan pystynyt isolla bensakuormalla oikein kunnon stinttiä tekemään, Kovalainen selvitti.

Rengaskulutus
täyttä arvailua

Kun muut tiimit ovat tehneet kokeita eri kumiseoksilla ja erilaisilla bensamäärillä, Lotuksella ollaan vielä aivan alkutekijöissä Bahrainin avauskisassa.

– Suoraan sanoen minulla ei ole mitään käsitystä renkaista eri bensamäärillä, kun kisasimulaatiota ei saatu tehdyksi. Ihan arvailujen varassa se on, mutta on sentään sellainen tuntuma, kun viime vuonna McLarenillakin renkaat kuluivat aika paljon. Pystyn varmaan ajamalla kontrolloimaan sitä jonkun verran. Tarkkana pitää olla jarrujen ja lämpötilojen kanssa, ettei tule mitään ongelmia.

Jerezissä Kovalainen ajoi kahtena päivänä yhteensä 98 kierrosta. Sunnuntaina Barcelonassa tuli 65 kierrosta lisää. Kierrosajoissa Virgin on vielä hitaampi. Yhteistä näille uusille yrittäjille on tuskaisa taistelu jatkuvien hydrauliikkamurheiden parissa.

– Tämä XTrackin tekemä versio on auton heikko lenkki. Se on kaikinpuolin vanhanoloinen, eikä sellainen kuin sen pitäisi olla. Siinä sitä töitä riittää, Kovalainen selvitti.

Viimeinen testipäivä alkoi onnistuneesti. Aamupäivällä kierroksia tuli hyvin. Kovalainen ehti tehdä kymmenen kierroksen vedonkin raskaalla bensiinillä ja huomasi, että kumit olisivat hyvin kestäneet pidemmänkin rääkin.

Sitten taas työt pysähtyivät pitkäksi ajaksi.

– Tuli taas joku ongelma siihen hydrauliikkajärjestelmään, kun autoa huollettiin tauolla. Meillä oli lukon kanssa ongelmia. Se ei estänyt ajamista, mutta ei toiminut niin kuin piti.

– Kun hydrauliikkapalat auki, tuli uusi vika ja menetimme paljon aikaa. Sitten pääsin taas ajamaan, mutta ohjaustehostin hävisi, kun hydrauliikkajärjestelmä vuoti. Oli pakko pysäyttää auto, koska muuten olisi kohta mennyt vaihdelaatikko, Kovalainen kertasi päivähuolensa.

Vielä odotettua
hankalampi alku

Kovalainen oli tuloslistalla toiseksi viimeinen. Ero Barcelonan testiviikon kärkiajan sunnuntaina vetäneeseen McLarenin Lewis Hamiltoniin oli 4,7 sekuntia.

– Onhan tämä alku ollut pikkaisen vaikeampi kuin osasin odottaa. Olisin luullut, että luotettavuus olisi ollut paremmalla tasolla. Tämä on ollut kuitenkin lyhyt synnytysaika. Ne ihmiset, jotka ovat tehneet meille tiettyjä osia, ovat tehneet huonoa jälkeä.

– Mutta se paranee, kun saamme itse ruveta tekemään omat osamme. Oma hydrauliikkajärjestelmäkin on kehitteillä ja se tulee jossain kohtaa 2-3 kuukauden kuluttua käyttöön. Toivon mukaan tulee myös oma vaihdelaatikko, joka on suunniteltu aerodynamiikan ympärille. Nyt meillä on ihan pakasta vedetty, joka ei passaa oikein mitenkään tähän aerodynamiikkaan, Kovalainen luotaili.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA