Alonsolta isot iskut

Ferrarin espanjalaistähti Fernando Alonso ei kätkenyt kynttilöitään minkään vakan alle viimeisen talvitestipäivänsä jälkeen.

– Tämä on ehdottomasti paras auto, millä olen koskaan ajanut. Onko se myös koko sarjan paras auto, selviää vasta myöhemmin. Bahrainissa kahden viikon kuluttua tiedämme voimasuhteet tarkemmin, Alonso ylisti.

Ferrari on kopioinut McLarenin näyttävän hainevän, joka maksimoi peräpään ilmavirtausten hyödyntämistä. Muut tallit taas ovat kopioineet Ferrarin uutta supernopeaa renkaiden irroitussysteemiä, missä pyssy aktivoi kiinnitykset kosketuksella pyörimään auki ja kiinni.

Alonso vetäisi aamupäivällä aika-ajoissa kovaa, mutta ei harmitellut, vaikka se ei tuonutkaan kärkipaikkaa.

– Enhän kuitenkaan ole viimeisenä... Aamulla tuuli, iltapäivällä ei. Uskon, että Ferrarin ja minun kannattajani odottavat meidän olevan kärjessä Abu Dhabin päätöskisan jälkeen ennemmin kuin yksittäisessä talvitestissä, Alonso korosti.

Ferrarin pitkä veto puhutti – tai pikemminkin hiljensi – muuta varikkoa.

Kierrokset 1-15 mediumrenkailla 1.26 -tasoa. Ajon pysäytti yksi päivän viidestä punalipusta. Sitten kierrokset 15-58 vahvaa 1.24 -tasoa, minkä aikana Alonso otti Vettelin kiinni, jättäytyi kahdeksan sekuntia ja otti Red Bullin uudestaan kiinni. Sitten kierrokset 59-66 superpehmeillä ja nopeimmillaan 1.21 -aikaan.

– Tärkeintä oli, että pystyimme tekemään näiden testipäiviemme aikana kaiken, minkä pitikin. Ei jäänyt mitään tahraa sieluumme. Tunnemme nyt uuden automme erittäin hyvin.

Nopeimmat
testikierrokset

Barcelona: Nico Hülkenberg Williams FW32 1.20,614 - 99 kierrosta, 2) Fernando Alonso Ferrari ero 0,023 (1.20,637) -134 kierrosta, 3) Pedro de la Rosa Sauber C29 ero 0,359 (1.20,973) -114 kierrosta, 4) Vitantonio Liuzzi Force India VJM03 ero 0,442 (1.21,056) - 90 kierrosta, 5) Sebastian Vettel Red Bull RB6 ero 0,644 (1.21,258) - 125 kierrosta, 6) Jaime Alguersuari Toro Rosso STR05 ero 0,957 (1.21,571) - 104 kierrosta, 7) Michael Schumacher Mercedes GP W01 ero 1,075 (1.21,689) - 85 kierrosta, 8) Lewis Hamilton McLaren MP4-25 1,538 (1.22,152) - 93 kierrosta, 9) Robert Kubica Renault 4,298 (1.24,912) - 53 kierrosta, 10) Jarno Trulli Lotus ero 4,910 (1.25,524) - 70 kierrosta, 11) Timo Glock Virgin ero 5,228 (1.25,942) - 52 kierrosta.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA